42
16
Gebouwen.
Leerkrachten.
Leerlingen.
Toelating»- en
overgang der
leerlingen.
Aan het einde van den cursus werd een boekenbeurs ge
houden.
Zoowel het gebouw van het Vrijzinnig Christelijk Lyceum
aan de Laan van Meerdervoort 72, als dat van het Roomsch-
Katholiek Lyceum voor Meisjes aan de Amaliastraat 11-13, ligt
ongunstig ten opzichte van het straatrumoer.
De ligging ten opzichte van de woonplaatsen der leerlingen
is voor beide scholen, zoowel als voor het Nederlandsch Lyceum
aan de Willemstraat 4040a gunstig. Het laatstgenoemde ge
bouw blijkt langzamerhand te klein.
De wijze, waarop het onderw’ijzend personeel zijn taak ver
vulde, geelt geen aanleiding tot het maken van bijzondere op
merkingen.
Benoemd werden aan het Lyceum aan de Willemstraat tot
leeraar: Drs. J. G. Locher m. i. v. 1 September 1929, tot tijdelijk
leeraar(es): Mej. Dr. 1. A. Thomése, Mej. Dra. C. M. Idenburg
en I. E. ten Cate, m. i. v. dienzelfden datum en tot tijdelijk
leeraar L. P. P. Pennock m.i.v. 20 September 1929.
Ontslag werd verleend aan laatstgenoemde school m. i. v.
20 September 1929 aan den leeraar W. Emmens en m. i. v.
1 September 1930, aan de tijdelijke leeraressen Mej. Dra. C. M.
Idenburg en Mej. Dr. I. A. Thomése.
Aan het Vrijzinnig Christelijk Lyceum werden tot leeraar
benoemd: J. P. A. Eernstman, W. F. Maartense, Ir. K. II. Roe-
lofswaert en J. P. F. Mulder.
Aan het Roomseh-Katholiek Lyceum voor Meisjes werden
benoemd: tot rector Drs. J. P. C. de Boer, m. i. v. 1 September
1929; tot leeraar: H. Terhal, m. i. v. 1 Januari 1930 en P. v.
Boxtel m. i. v. 1 September 1929.
Aan laatstgenoemde school werd ontslag verleend als leeraar
aan P. v. Boxtel, m.i.v. 31 December 1929.
Gedurende het afgeloopen cursusjaar waren verscheidene
leerkrachten aan andere inrichtingen van onderwijs werkzaam.
Onder het onderwijzend personeel kwam verzuim bijna niet
voor.
Over gedrag, vlijt en vorderingen der leerlingen vallen geen
bijzondere opmerkingen te maken. De gezondheidstoestand der
leerlingen liet niets te wenschen over, het verzuim was gering.
Voor de uitkomsten van het onderwijs in de verschillende
eindexamens en klassen, den overgang der leerlingen en de eindexamens wordt
verwezen naar het Statistisch Gedeelte van dit verslag.
VERSLAG VOORTGEZET ONDERWIJS.
IHb. LYCEA (BIJZONDERE).