19
10
FINANCIEEL OVERZICHT.
Omtrent de financieele uitkomsten over 1930 valt het vol
gende op te merken.
Artikel I, Volks- en Schoolbadinrichtingen. Het exploitatie
tekort is, in tegenstelling met het geraamde bedrag van
f 42.000,door vermindering van de Lasten en vermeerdering
der Baten teruggebracht tot f 22.389,73.
Wat de Baten betreft, valt op te merken, dat het aantal baden
ten opzichte van 1929 aanmerkelijk is gestegen; zoo bedroeg het
aantal baden van volwassenen in 1929 268.007 tegen 302.023 in
1930.
Ook het aantal schoolkinderbaden gaf een vermeerdering en
steeg van 182.874 in 1929 tot 210.436 in 1930. In deze cijfers is het
aantal baden van de schoolbadinrichting aan de Nieuwe-Haven-
dwarsstraat niet begrepen. Het bezoek aan deze inrichting liep
terug van 35.140 tot 33.734.
De vergoeding voor verwarming van schoolgebouwen is
hooger dan in 1929, hetwelk een gevolg is van de ingebruik
neming van de dubbele school aan de van-Ostadestraat.
Niettegenstaande de reorganisatie in 1930 nog niet geheel
haar beslag heeft gekregen, geven toch de Lasten een aanmerke
lijke verlaging weer, waartoe vooral hebben bijgedragen bespa
ringen op brandstoffenverbruik door het gebruik van goedkoo-
pere brandstoffen, terwijl verder ook de pensioenskosten, de
kosten van Ihet onderhouden en vernieuwen van badgoederen
enz., het waterverbruik en de schoonmaakkosten in meer of min
dere mate tot verlaging der Lasten hebben geleid.
Artikel 11, Volkszeebaden. Het exploitatie-overschot bleef,
niettegenstaande het voor Scheveningen zeer ongunstige seizoen,
slechts weinig beneden de raming ad f 25.000,en bedroeg voor
1930 f 24.204,56.
Na een aanvankelijk zeer mooi begin, is toch het buitenge
woon slechte weer in de vacantiemaanden oorzaak geweest, dat
de Baten lager zijn dan in 1929. Het aantal baden bedroeg
203.960 tegen 224.442 in 1929. Toch heeft de uitbreiding van de
capaciteit der inrichting hare noodzakelijkheid bewezen, hetgeen
o.a. werd aangetoond, toen gedurende de hittegolf in de laatste
VERSLAG VAN DE STICHTING „CENTRAAL BADBEHEER”.