22 6 naar Wassenaar achteruitging en doordat in het tweede halfjaar de malaise zich ook in het vervoer inzette. De maand December bracht waarschijnlijk voor een groot deel daardoor op de stads tramlijnen een vrij sterken achteruitgang, die zich in Januari van het nieuwe jaar heeft voortgezet. Opvallend is de groote toeneming van de ontvangsten der autobuslijnen. Zij moet in de eerste plaats worden toegeschreven aan de uitbreiding met lijn T, die op 15 September van het verslagjaar in bedrijf kwam, en aan de vermeerdering van het aantal ritten op de lijnen L, P en R. Daarnaast moet evenwel niet uit het oog worden verloren, dat voor de bediening van de nieuwe stadswijken sedert de laatste jaren hoofdzakelijk autobussen gebezigd worden, zoodat de groei van de stad en van het aantal inwoners grootendeels aan de autobuslijnen ten goede komt. Dit verklaart waarom de toeneming van het ver voer op de autobuslijnen zooveel grooter was dan op de stads tramlijnen. Om een juisten maatstaf te verkrijgen ter beoordeeling van het stadsverkeer dient men het vervoer op de stadslijnen en de autobuslijnen te zamen te beschouwen. De meerdere opbrengst hiervan heeft slechts f 138.000 bedragen of 2,1 Van het stadsvervoer hebben de tramlijnen 91,6 en de autobuslijnen 8,4 bewerkstelligd. De totale exploitatiekosten zijn gestegen met f 93 000 of 1,7 De voornaamste oorzaak van deze stijging is gelegen in de omstandigheid, dat de bijdrage van het personeel in de pensioenpremie met 2 van het loon verminderd en die van het bedrijf overeenkomstig verhoogd is geworden, hetgeen f 72 000 meerdere exploitatiekosten heeft gevorderd. De exploitatiekosten der tramlijnen zijn gestegen met f 30.000 of 0,6 7O, die van de buslijnen met f 63.000 of 20,3 De naar evenredigheid zooveel grootere toename van de kosten van het busbedrijf is een gevolg van den groei van dit deel van het bedrijf. Er -werden 298.815 bus-km of 17% meer afgelegd dan in 1929. Daarentegen heeft de teruggang van het tramvervoer, zooals deze zich in het tweede halfjaar voordeed, geleid tot een geringe vermindering van de rijtuig- kilometers, welke met 417.172 r.km of 2% is gedaald. Het exploitatie-overschot is tegenover het vorige jaar gestegen met f 106.000. Hiertegenover staat dat de uitbreidingen en de moderniseering van het bedrijf telken jare grootere kapitaal- lasten op de Vennootschap leggen. Voor rente, afschrijvingen, storting in de fondsen enz. is dientengevolge over dit verslag jaar een bedrag van f 184.000 meer benoodigd dan over het vorige jaar. De netto-winst is daardoor van f 127.000 in 1929 teruggevallen op f 49.000. K

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1930 | | pagina 416