22 13 Sporen Weimarstraat tusschen Regentesseplein en Beeklaan. Sporen W. Pyrmontkade en Stadhouderslaan tusschen Laan van Meerdervoort en Stadhoudersplein. IX. Deelneming in andere bedrijven. De concurrentie, die onze Delftsche lijn werd aangedaan door de N.V. Zuid-Hollandsche Autohandel Mij. (Z.H.AM.1, die een autobuslijn 's-Gravenhage (Scheveningen)-Rijswijk-Delft- Overschie-Rotterdam (Waalhaven) exploiteert heeft ons aanleiding gegeven ons voor die onderneming te interesseeren. Teneinde deze autobusverbinding levensvatbaar te maken was het noodzakelijk tevens de hand te leggen op de N.V. Expeditiebedrijf J. P. de Cock (C.A.B.) te Overschie, welke een autobusdienst Rotterdam-Overschie-Delft exploiteert. Deze beide autobusondernemingen deden elkaar ernstige concurrentie aan en werkten daardoor beiden met belangrijke verliezen. Met ingang van 1 Mei 1930 hebben wij van beide vennoot schappen alle uitgegeven aandeelen aangekocht, waardoor deze ondernemingen in ons bezit zijn overgegaan. Hierdoor was de mogelijkheid verkregen van dien datum af een gecombineerden dienst den Haag’Rotterdam te onderhouden. De zetels van beide ondernemingen werden overgebracht naar 's-Gravenhage, ten kantore der H.T.M., terwijl als Directeur van C.A.B. en Z.H.A.M. is opgetreden Ir. P. M. Montijn, Directeur onzer Vennootschap. Als Commissarissen werden benoemd Mr. J. A. de Wilde en G. P. J. Caspeksz, resp. Voorzitter en Lid van den Raad van Beheer onzer Vennootschap. Tusschen C.A.B. en Z.H.A.M. onderling en tusschen deze beide en onze Vennootschap zijn de noodige exploitatie- en administratie-contracten gesloten Ter vervanging van het voor de overname bij de Z.H.A.M. in gebruik zijnde busmaterieel, hetwelk wij wegens den slechten toestand wTaarin deze autobussen verkeerden niet mede over genomen hebben, heeft onze Vennootschap een 6-tal nieuwe Minerva-bussen aangeschaft, welke aan de combinatie C.A.B. Z.H.A.M. in huur zijn gegeven. Deze bussen kwamen in den loop van Augustus in bedrijf. Tot dien tijd werd de dienst gedeeltelijk met eigen materieel en gedeeltelijk met gehuurd materieel onderhouden. Van den tijd af, dat wij geheel met eigen materieel hebben kunnen rijden, zijn wij er in geslaagd de exploitatie loonend te voeren. De beteekenis van deze autobusverbinding den HaagRotter-

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1930 | | pagina 423