By lage 42
VERSLAG der Plaatselijke Commissie van Toezicht
op het Lager Onderwijs over het jaar 1931.
behandelde
onderwerpen.
1
De Plaatselijke Commissie van Toezicht op het Lager Onder
wijs te ’s-Gravenhage heeft, ter voldoening aan artikel 184 der
Lager-Onderwijswet 1920, de eer hierbij haar verslag uit te
brengen over het jaar 1931.
De Commissie vergaderde in het jaar 1931 één maal.
Naast enkele zaken van huishoudelijken aard is in deze ver- Voornaamste
gadering behandeld een verzoek van den Wethouder van
Onderwijs om hem te adviseeren in zake de vervanging van
onderwijzend personeel bij afwezigheid gedurende een dag of
korter, zulks in verband met hem kenbaar gemaakte bezwaren
tegen de aanwijzing van een reserve-leerkracht (reservist) in
die gevallen, aangezien de aanwijzing van een reservist eerst
geregeld kon worden bij den aanvang van het verzuim, hetgeen
storend zou werken op den gang van het onderwijs.
De Commissie heeft naar aanleiding van dit verzoek
geadviseerd om in den vervolge de reservisten aan te wijzen
voor verzuimen van langeren duur en om voor verzuimen van
een dag of korter, welke bijvoorbeeld betreffen zitting in een
stembureau, verhuizing, familie-omstandigheden, zitting in een
examen-commissie enz., gebruik te maken van tijdelijke leer
krachten eventueel in spoedgevallen van een aan elk scholen
complex te verbinden kweekeling met akte.
In den loop van het jaar zijn door de tot schoolbezoek Schoolbezoek,
bevoegde leden verschillende scholen bezocht.
In het algemeen getuigen de omtrent dit schoolbezoek uit
gebrachte rapporten van een gunstigen indruk, welke is ver
kregen van den toestand van het Lager Onderwijs in deze
gemeente.
Wat de ligging der schoolgebouwen en hun omgeving aan
gaat is met betrekking tot één school gerapporteerd, dat de
lokalen aan de straatzijde liggen en op het N.O. Hierdoor wordt
in deze lokalen hinder van straatrumoer ondervonden, terwijl
er slechts in den zomer eenige zonneschijn binnentreedt.
Omtrent diezelfde school wordt gemeld, dat de speelplaats
geen voldoende ruimte biedt om er alle leerlingen tegelijkertijd
te laten spelen.