43
7
Ie.
2e.
3e.
4e.
eene veranderde indeeling der lesuren noodig. Er werd nu een
proef genomen met eene regelmatiger verdeeling der lesuren
over de dagen der week, waartoe eenige middaglessen naar den
ochtend verschoven werden. De regeling werd nu als volgt: op
Maandag, Woensdag en Vrijdag 4 ochtendlessen (8.4012.10 met
10 min. pauze) en 2 middaglessen (1.503.30); op Dinsdag, Don
derdag en Zaterdag 5 ochtendlessen (8.401.05 met 15 min.
pauze). Voor de 3de en 4de kl. kwam er op Woensdag nog één
uur bij.
Als voordeelen van dit systeem werden genoemd, behalve de
gelijkmatige verdeeling der lessen:
dat de aandacht der leerlingen blijkens verkregen erva
ring, in het vijfde ochtenduur grooter is dan in het
zevende daguur;
dat er minder opeenhooping van huiswerk is op bepaalde
dagen. De leerlingen kunnen nog vóór het middagmaal
aan hun huiswerk beginnen;
dat, als de lessen om 3.30 eindigen, alle leerlingen in den
winter vóór donker thuis kunnen zijn;
dat de Israëlieten, die in den -winter op Vrijdagmiddag
vroeg weg moeten met het oog op den Sabbat, minder
van het onderwijs missen.
Als nadeelen werden genoemd:
le. dat het vijfde morgenuur te veel inspanning van de leer
lingen eischt;
2e. dat de leerlingen op drie dagen der week eerst om half
twee aan de koffietafel komen;
3e. dat de middagpauze vrij kort is, wat bezwaarlijk kan zijn
voor eenigszins verder van de school wonende leerlingen;
4e dat het aantal vrije middagen niet grooter is dan vroeger;
5e. dat de vrije tijd niet goed besteed wordt.
De proef, die met dit systeem genomen werd, voldeed in het
algemeen goed. De groote meerderheid van ouders en leerlingen
voelde voor voortzetting, tot welke dan ook werd besloten.
Aan eene bijzondere middelbare school (het R.-K. meisjes
lyceum) was men reeds in den cursus 1928/29 zoover gegaan,
dat er nog slechts op twee middagen les werd gegeven, welke
regeling goed voldeed.
In den Gemeenteraad wees de heer Spiesz op de wenschelijk-
heid van het geven van onderricht ook in stenografie aan de
Gem. Centrale School voor Maehinesehrijven, omdat stenografie
en maehinesehrijven nauw samengaan. De Wethouder van
Onderwijs zegde overweging hiervan toe, als gevolg waarvan
VERSLAG VOORTGEZET ONDERWIJS.