46
9
Voorts moge nog vermeld worden een kom met een decor
van koefische letters en wingerdbladen in prachtig geconser
veerd goudluster en een vaas met een polychroom decor van
muzikanten, dansers en toegewende sphinxen in email op tur-
koois-blauwe glazuur. Dit laatste stuk, waarvan het decor ont
leend is aan de miniaturen der school van Bagdad, kan omstr.
1200 gedateerd worden.
Ten slotte is nog uit den kunsthandel aangekocht een vaasje
met drie oortjes van goudgeel glas. Dit fraaie stuk hoort in
Egypte thuis en dateert uit de 4e- of 5e eeuw.
Van Chineesche ceramiek heeft het Museum eveneens zeer
goede stalen kunnen verwerven. Eerstens een grooten pot met
masker-ooren van hard steengoed ten deele bedekt met een olijf
groene glazuur, uit de derde of vierde eeuw, dat als een tusschen-
stadium beschouwd kan worden tusschen het zachte aardewerk
van de Han-dynastie en de vroegste porceleinen uit het begin
van de T’ang-dynastie. Een voorbeeld van zoo vroeg porselein
geeft een schaaltje te zien met onregelmatige, donkerolijfgroene
vlekken (blijkbaar een poging om het zoo gewaardeerde jade te
benaderen). Verwant aan de zgn. Chien Yao Temoku’s is een
buikige pot met een schetsmatig gehouden vegetabiel decor in
roest-bruin op bruinblauw fond. Een fraaie rood en geelbruin
gestroomde glazuur geeft een pot te zien die overeenkomstig de
dateering van Hobson van een dergelijk stuk, wellicht in de op
de Sung volgende Yuan-dynastie geplaatst mag worden. Een
aardig in blauw uitgevoerd decor van fabeldieren in ranken
geeft een kommetje te zien, waarvan het Keizermerk een datum
in het tweede kwart van de 15e eeuw aangeeft. Eveneens Ming
gemerkt, doch eerder uit het begin van de regeering van Keizer
Kang-hsi dateerend, is een eierschaal-dun kopje met een gracieus
decor van een bloeiende magnolia-boom in blauw. Behoorend
tot de zgn. „familie rose” is een schaaltje met een bloemdecor in
polychroom email uit de eerste helft der 18e eeuw en uit de
tweede helft dier eeuw stamt een rijstschaaltje met ingegra
veerde en groen en paars gekleurde draken op geel fond.
Op het gebied van Chineesche glaskunst mag een klein toilet-
doosje van Hamery melkglas genoemd worden, waarop in email
een decor is aangebracht van bloemen in rose en blauw op geel
fond. Dit zeer elegante voorwerpje dateert uit het midden der
18e eeuw.
VI. PRENTVERZAMELING.
De reeks tentoonstellingen van werken uit de prentver- Tentoon-
zameling in zaal XI van het Museum op den Korten Vijverberg, stellingen.
VERSLAG DIENST VOOR KUNSTEN EN WETENSCHAPPEN.