26
6
De gezamenlijke opbrengst van het vervoer per tram en bus
op de stadslijnen nam af met f 164.000 of 2,4
Van de beide intercommunale lijnen heeft wederom de
Leidsehe lijn meer geleden onder de slechte omstandigheden
dan de Delftsche lijn.
De teruggang van het vervoer, welke reeds in het tweede
halfjaar van 1930 begonnen was, zette zich voort; dit is in de
eerste plaats het gevolg van den voortdurend slechter worden
den economischen toestand, waardoor niet alleen velen hun
verkeer per tram of bus noodgedwongen beperkt hebben, doch
ook de verkeersbehoefte zelve sterk is afgenomen. Deze terug
gang heeft zich vooral in de laatste vier maanden van het jaar
ernstig doen gevoelen.
Bovendien heeft de gedurende vrijwel het geheele jaar, uit
een tramoogpunt bezien, ongunstige weersgesteldheid een na-
deeligen invloed op het vervoer uitgeoefend. Het droge voor
jaar toch werd gevolgd door een totaal verregenden zomer, ter
wijl het najaar en vooral de wintermaanden zich gekenmerkt
hebben door langdurige droogte en abnormaal zacht weer.
De eigenlijke exploitatiekosten (blz. 28 post 1 en 2) namen
af met rond f 61.000; daarentegen stegen de op de exploitatie
rekening verantwoorde overige lasten (post 3) met f 77.000, zoo-
dat de totale exploitatie-uitgaven met f 16.000 of 0,3 vermeer
derde. De voornaamste oorzaak van deze stijging is gelegen in
het feit, dat de bijdrage van het personeel in de pensioenpremie
wederom verminderd werd en wel met l'/z De bijdrage van
het personeel werd daarmede teruggebracht tot 5 van het
loon. De bijdrage van het bedrijf aan die premie moest met een
zelfde bedrag verhoogd worden, wat het bedrijf op f 54.000
kwam te staan.
De exploitatiekosten der tramlijnen zijn gedaald met f 6.000
of 0,1 die van de buslijnen zijn door uitbreiding van de
diensten gestegen met f 22.000 of 5,9
De rijtuigkilometers van het trambedrijf zijn afgenomen met
43.269 km of 0,25 terwijl in het busbedrijf 541.020 bus-km of
26 meer werden afgelegd dan in het vorige jaar.
Het exploitatie-overschot is tegenover het vorige jaar gedaald
met f 186.000. Bovendien was voor rente, afschrijvingen, stor
tingen in de vernieuwings- en reservefondsen, enz. over dit ver
slagjaar f 29.000 meer benoodigd dan over 1930. De reeds geringe
winst van f 49.000 van het vorige jaar is dientengevolge ver
anderd in een verlies van f 166.000.
De vooruitzichten voor het jaar 1932 zijn verre van gunstig.
De teruggang van het vervoerde aantal reizigers bedroeg over
de laatste vier maanden 10 over de laatste twee maanden
zelfs 13 een teruggang die vrijwel overeenkomt met die welke