43
2
Curatoren der Openbare Gymnasia,
J. 2®. A. LISMAN, Voorzitter.
L. P. J. MIOHIELSEN, Secretaris.
en vijfde klassen van het tweede gymnasium onder leiding van
den Rector, Mejuffrouw Dr. Portengen en Dr. Kroes een zeer
geslaagde vijfdaagsche schoolreis gemaakt naar Trier en om
streken. Aan dit instructieve uitstapje bewaren alle deelnemers
de prettigste herinneringen.
Het 25-jarig bestaan van het gebouw van het eerste gymna
sium werd in April 1932 in intiemen kring herdacht en later in
December van dat jaar door den Bond van Haagsche gymna
siasten met een luisterrijk feest gevierd.
De handhaving van het prijzenstelsel is een onderwerp,
waarover onder de docenten geen eenstemmigheid heerscht. Te
midden van de aangevoerde pro- en contra-argumenten willen
wij onzerzijds betuigen, dat wij prijs blijven stellen op de in
standhouding van het instituut, zoo mogelijk met toepassing van
een uniform systeem van waardebepaling op gymnasia en
lyceum.
Het gedrag der leerlingen gaf in het algemeen geen reden
tot andere opmerkingen dan het vorig verslag vermeldt.
Ten aanzien van hunne vlijt en vorderingen achten wij ons
verplicht aan de hand van de rapporten van Rectoren nog eens
ernstig te wijzen op een tekort aan vlijt bij verscheidene leer
lingen in den aanvang van het schooljaar. Dit euvel wreekt zich
bij de vorderingen, want het verzuimde wordt in den loop van
den cursus zeer moeilijk ingehaald en het einde draagt den
droeven last van zitten-blijven.
Maar niet alleen de vlijt laat dikwijls te wenschen over. Er
is ook, bij vele leerlingen, in toenemende mate te constateeren:
gebrek aan zin voor orde, tucht, netheid, nauwkeurigheid, con
centratie en doorzettingsvermogen. Voor een aanvulling van de
betreurenswaardige verzuimen van het lager onderwijs op dit
gebied zijn op gymnasium en lyceum de voorwaarden niet toe
reikend. Deze twee instellingen kunnen wel de voor de leerlingen
onontbeerlijke eigenschappen handhaven en ontwikkelen, ze
aankweeken kunnen ze niet. Dat is de taak van de lagere school
en het is opvallend hoe zij die taak, blijkens de ervaring der
latere jaren, verwaarloost.
VERSLAG VOORTGEZET ONDERWIJS.