43
14
Leerkrachten.
Leerlingen.
Huiswerk.
Leer- en hulp
middelen.
Lessen buiten
den gewonen
rooster.
Leerlingenver-
eenigingen.
Niet-onderwü-
zend personeel, soneel zijn taak vervult, is gunstig. Verzuim kwam nagenoeg
niet voor.
garages in de buurt en straatventers; de overige scholen liggen
te dien opzichte gunstig.
De school aan de Sweelinckstraat heeft gebrek aan rijwiel
stalling.
Aan de H.B.S. aan het Bezuidenhout werd met ingang van
1 September 1931 benoemd M. Dijkshoorn en met ingang van
1 October 1931: G. de Kwaasteniet en P. Westra. Ontslag werd
verleend met ingang van 1 September 1931 aan K. Bukousky.
Aan de H.B.S. aan de Populierstraat werd met ingang van
1 September 1931 benoemd Drs. C. W. Coppoolse en met ingang
van dienzelfden datum werd ontslag verleend aan Dr. C. v. Dop.
Aan de H.B.S. aan de Oostduinlaan werden met ingang van
1 September 1931 benoemd: J. Heesterbeek, F. de Graaff en Ir.
G. Moerkerk. Met ingang van dienzelfden datum werd ontslag
verleend aan C. Kerremans, H. Minderop, M. v. Steen, B. Slik
kerveer, E. v. Voorst tot Voorst en H. de Zwart.
Behalve enkele langdurige gevallen, was het verzuim gering.
Het oordeel over vlijt, vorderingen en gedrag der leerlingen
is over het algemeen gunstig, hoewel verscheidene leerlingen
meer zouden kunnen presteeren.
De gezondheid was goed, het verzuim normaal.
Aan de scholen bestaan verschillende vereenigingen tot ont
wikkeling en vermaak, die de goede samenwerking bevorderen
en den ouderlingen band versterken.
Aan de H.B.S. aan het Bezuidenhout wordt godsdienstonder
wijs gegeven buiten den gewonen rooster, aan de school aan de
Populierstraat een cursus eerste hulp bij ongelukken, aan de
school aan de Oostduinlaan wordt Latijn gegeven aan leerlingen,
die dit wenschen en aan de school in de Sweelinckstraat verge
lijkende spraakkunst, machineschrijven en stenografie.
Bij het samenstellen van den lesrooster wordt zooveel mo
gelijk rekening gehouden met het huiswerk. Aan een enkele
school mogen niet meer dan 2 proefwerken per dag worden
opgegeven. Ook wordt het huiswerk in een klasseboekje geschre
ven door de leeraren, zoodat ook hierdoor gecontroleerd kan
worden of er niet te veel is opgegeven.
Van de bibliotheken wordt druk gebruik gemaakt.
De jeugdconcerten vinden in de hoogere klassen veel belang
stelling en waardeering. Er werden verschillende schoolreisjes
gemaakt. Enkele leerlingen maakten gebruik van het boeken
fonds.
Het oordeel over de wijze, waarop het niet-onderwijzend per-
VERSLAG VOORTGEZET ONDERWIJS.