25
6
De zeer sterke teruggang van het vervoer moet voor het
grootste gedeelte toegeschreven worden aan de omstreeks
Mei/Juni ingetreden verscherpte taxi-concurrentie, veroorzaakt
door de indienststelling van een paar honderd tegen zeer lagen
km-prijs rijdende baby-taxi’s, tengevolge waarvan ook de overige
taxi’s zich genoodzaakt zagen de tarieven te verlagen. Deze zeer
lage taxitarieven hebben in verschillende taxibedrijven aan
leiding gegeven tot zeer onvoldoende arbeidsvoorwaarden van
het in die bedrijven werkzame personeel, zoowel wat de loonen
als wat de arbeidstijden betreft. De Raad van Beheer overweegt
maatregelen om tot een vermindering van de daaruit voort
vloeiende concurrentie op ongelijken voet te komen.
Ook de groote toename van het aantal rijwielen heeft den
teruggang van het vervoer in belangrijke mate beïnvloed.
Met ingang van 15 Mei, resp. 1 Juni werd een algemeene
verlaging der loonen van de beambten resp. ambtenaren inge
voerd ten bedrage van 2/2
Tot de in het verslagjaar ingevoerde bezuinigingsmaatre
gelen heeft tot ons leedwezen ook moeten behooren het ontslag
van 48 man overcompleet geworden personeel, ingaande 21 Octo
ber 1933.
Ofschoon niet tot het verslagjaar behoorende kan worden
medegedeeld, dat met ingang van 1 Februari 1934 een algemeene
loonsverlaging van 6 in werking is getreden.
Het aantal motorwagen-kilometers is met 4,3 afgenomen,
het aantal aanhangwagen-kilometers met 16,5 het aantal bus-
kilometers met 9,6
De exploitatiekosten der tramlijnen zijn gedaald met f 476.000
(9,6 die der buslijnen met f 70.000 (14,7
Het exploitatie-overschot bedraagt f 1.578.000 en is daarmede
tegenover vorig jaar gedaald met f 393.000.
Het nadeelig saldo bedraagt rond f 563.000 tegen f 402.000
in 1932 en f 166.000 in 1931. Hiervan kan rond f 177.000 ten laste
van het Reservefonds gebracht worden. Ingevolge het bepaalde
in artikel 7 3 lid 1 der Overeenkomst van 1926 wordt het
restant afgeschreven ten laste van het Vernieuwingsfonds en
het Fonds voor Rollend Materieel.
De vooruitzichten voor het jaar 1934 zijn verre van gunstig,
daar de ontvangsten zich nog steeds in een dalende lijn bewegen,
terwijl de verhooging der wegenbelasting rond f 20.000, de
omzetbelasting alleen reeds op de stroomlevering rond f 30.000
meer zal vorderen, op de voor het onderhoud benoodigde mate
rialen rond f 20.000, tezamen dus een verhooging van den
belastingdruk opleverende van rond f 70.000.
Aan de diverse fondsen zal ter dekking van de verliezen