25 6 De zeer sterke teruggang van het vervoer moet voor het grootste gedeelte toegeschreven worden aan de omstreeks Mei/Juni ingetreden verscherpte taxi-concurrentie, veroorzaakt door de indienststelling van een paar honderd tegen zeer lagen km-prijs rijdende baby-taxi’s, tengevolge waarvan ook de overige taxi’s zich genoodzaakt zagen de tarieven te verlagen. Deze zeer lage taxitarieven hebben in verschillende taxibedrijven aan leiding gegeven tot zeer onvoldoende arbeidsvoorwaarden van het in die bedrijven werkzame personeel, zoowel wat de loonen als wat de arbeidstijden betreft. De Raad van Beheer overweegt maatregelen om tot een vermindering van de daaruit voort vloeiende concurrentie op ongelijken voet te komen. Ook de groote toename van het aantal rijwielen heeft den teruggang van het vervoer in belangrijke mate beïnvloed. Met ingang van 15 Mei, resp. 1 Juni werd een algemeene verlaging der loonen van de beambten resp. ambtenaren inge voerd ten bedrage van 2/2 Tot de in het verslagjaar ingevoerde bezuinigingsmaatre gelen heeft tot ons leedwezen ook moeten behooren het ontslag van 48 man overcompleet geworden personeel, ingaande 21 Octo ber 1933. Ofschoon niet tot het verslagjaar behoorende kan worden medegedeeld, dat met ingang van 1 Februari 1934 een algemeene loonsverlaging van 6 in werking is getreden. Het aantal motorwagen-kilometers is met 4,3 afgenomen, het aantal aanhangwagen-kilometers met 16,5 het aantal bus- kilometers met 9,6 De exploitatiekosten der tramlijnen zijn gedaald met f 476.000 (9,6 die der buslijnen met f 70.000 (14,7 Het exploitatie-overschot bedraagt f 1.578.000 en is daarmede tegenover vorig jaar gedaald met f 393.000. Het nadeelig saldo bedraagt rond f 563.000 tegen f 402.000 in 1932 en f 166.000 in 1931. Hiervan kan rond f 177.000 ten laste van het Reservefonds gebracht worden. Ingevolge het bepaalde in artikel 7 3 lid 1 der Overeenkomst van 1926 wordt het restant afgeschreven ten laste van het Vernieuwingsfonds en het Fonds voor Rollend Materieel. De vooruitzichten voor het jaar 1934 zijn verre van gunstig, daar de ontvangsten zich nog steeds in een dalende lijn bewegen, terwijl de verhooging der wegenbelasting rond f 20.000, de omzetbelasting alleen reeds op de stroomlevering rond f 30.000 meer zal vorderen, op de voor het onderhoud benoodigde mate rialen rond f 20.000, tezamen dus een verhooging van den belastingdruk opleverende van rond f 70.000. Aan de diverse fondsen zal ter dekking van de verliezen

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1933 | | pagina 505