43 8 een tentoonstel- in den loop des jaars opnieuw werden aangevuld, werd door de leerlingen veel gebruik gemaakt. Ook het aanschouwingsmateriaal, dat aan de meeste scholen eveneens, vaak door de leerlingen zelf, werd uitgebreid, genoot groote belangstelling. Het Museum voor het onderwijs en de Schoolbioscoop werden matig bezocht. Voor sommige scholen bestonden organisatori sche bezwaren, terwijl andere eigen projectietoestellen of een eigen schoolbioscoop bezaten. Dit laatste houdt verband met de omstandigheid, dat al wordt ook in het algemeen voor de ontwikkeling der jeugd het nut van het lichtbeeld erkend de film voor het onderwijs in vele gevallen toch slechts dan van wezenlijk belang wordt geacht, wanneer zij betrekking heeft op onderwerpen, waarmede de leerlingen op het moment van de voorstelling op school bezig zijn. Om dit voordeel te verkrijgen, zijn in verschillende scholen een aantal klasselokalen zelf van projectietoestellen voorzien. Voor de jeugdconcerten bestond de meest levendige belang stelling. Door een groot aantal leeraren en leerlingen werden zij geregeld, veelal met dankbaar enthousiasme, bijgewoond. Het tooneelbezoek was eveneens geanimeerd, zij het bij het openbaar meer dan bij het bijzonder onderwijs. Bij de voorstellingen van „de Vader des Vaderlands” was een zeer groot aantal leeraren en leerlingen, zoowel van open bare als van bijzondere scholen, tegenwoordig. Hier en daar werden ter gelegenheid van schoolfeesten in aula of gymnastiekzaal ook eigen voorstellingen gegeven. De school- en werktuinen werden niet bezocht; wel werden er voor het onderwijs in plantkunde herhaaldelijk bloemen ge haald. Enkele scholen bezitten een eigen botanischen tuin. Aan verscheidene scholen werden onder leiding van een of meer leeraren grootere en kleinere excursies gemaakt, sommige met een natuurhistorisch doel, andere ter bezichtiging van kerken, musea, fabrieken, tentoonstellingen. In de vacanties werden verscheidene reizen en tal van trek- en kampeertochten ondernomen, zoo binnen als buiten ’s lands. Een enkele maal werd door leerlingen zelf ling georganiseerd. Het gebruik, dat in dit schooljaar van het Boekenfonds werd gemaakt, was grooter dan in vorige jaren het geval placht te zijn. Voor de boekenbeurs, die aan de meeste scholen werd gehou den, bestond groote belangstelling. Door de leerkrachten werd daarbij nauwlettend toegezien, dat verouderde, gewijzigde of onverzorgde exemplaren werden verwijderd. VERSLAG VOORTGEZET ONDERWIJS.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1933 | | pagina 982