43
8
een tentoonstel-
in den loop des jaars opnieuw werden aangevuld, werd door de
leerlingen veel gebruik gemaakt.
Ook het aanschouwingsmateriaal, dat aan de meeste scholen
eveneens, vaak door de leerlingen zelf, werd uitgebreid, genoot
groote belangstelling.
Het Museum voor het onderwijs en de Schoolbioscoop werden
matig bezocht. Voor sommige scholen bestonden organisatori
sche bezwaren, terwijl andere eigen projectietoestellen of een
eigen schoolbioscoop bezaten. Dit laatste houdt verband met de
omstandigheid, dat al wordt ook in het algemeen voor de
ontwikkeling der jeugd het nut van het lichtbeeld erkend de
film voor het onderwijs in vele gevallen toch slechts dan van
wezenlijk belang wordt geacht, wanneer zij betrekking heeft op
onderwerpen, waarmede de leerlingen op het moment van de
voorstelling op school bezig zijn. Om dit voordeel te verkrijgen,
zijn in verschillende scholen een aantal klasselokalen zelf van
projectietoestellen voorzien.
Voor de jeugdconcerten bestond de meest levendige belang
stelling. Door een groot aantal leeraren en leerlingen werden zij
geregeld, veelal met dankbaar enthousiasme, bijgewoond.
Het tooneelbezoek was eveneens geanimeerd, zij het bij het
openbaar meer dan bij het bijzonder onderwijs.
Bij de voorstellingen van „de Vader des Vaderlands” was
een zeer groot aantal leeraren en leerlingen, zoowel van open
bare als van bijzondere scholen, tegenwoordig.
Hier en daar werden ter gelegenheid van schoolfeesten in
aula of gymnastiekzaal ook eigen voorstellingen gegeven.
De school- en werktuinen werden niet bezocht; wel werden
er voor het onderwijs in plantkunde herhaaldelijk bloemen ge
haald. Enkele scholen bezitten een eigen botanischen tuin.
Aan verscheidene scholen werden onder leiding van een of
meer leeraren grootere en kleinere excursies gemaakt, sommige
met een natuurhistorisch doel, andere ter bezichtiging van
kerken, musea, fabrieken, tentoonstellingen. In de vacanties
werden verscheidene reizen en tal van trek- en kampeertochten
ondernomen, zoo binnen als buiten ’s lands.
Een enkele maal werd door leerlingen zelf
ling georganiseerd.
Het gebruik, dat in dit schooljaar van het Boekenfonds werd
gemaakt, was grooter dan in vorige jaren het geval placht
te zijn.
Voor de boekenbeurs, die aan de meeste scholen werd gehou
den, bestond groote belangstelling. Door de leerkrachten werd
daarbij nauwlettend toegezien, dat verouderde, gewijzigde of
onverzorgde exemplaren werden verwijderd.
VERSLAG VOORTGEZET ONDERWIJS.