43
9
Behoudens in enkele uitzonderingsgevallen, werden over het Leerlingen,
gedrag der leerlingen geen ernstige klachten vernomen. Vlijt en
vorderingen en de meeningen van het onderwijzend personeel
der verschillende scholen daaromtrent, liepen echter uiteen.
Van meer dan een zijde is er op gewezen, dat het tekortschieten
in vlijt en meer in het bijzonder in nauwkeurigheid bij de bestu-
deering der leerstof en in correctheid in vorm en stijl, waarover
vrij algemeen is geklaagd, vaak niet voortkwam uit luiheid of
onwil der leerlingen zelf, doch meermalen zijn oorzaak scheen
te vinden in de slappe houding en de geringe toewijding van
hen, die buiten de school in de eerste plaats tot opvoeding en
het geven van leiding geroepen waren. De overbelasting buiten
de school werd in tal van gevallen als een ernstig tegenwer
kende factor gevoeld. Radio, sport, bioscoop, automobielen, wed
strijden en dergelijke zaken, waarvoor in het bijzonder door de
jeugd vaak te groote belangstelling wordt gekoesterd, leverden,
mede doordat vele opvoeders verzuimden de noodige remmingen
aan te leggen, even zoovele obstakels bij de pogingen om de
leerlingen tot zulk een ontwikkeling te brengen, dat zij zelfstan
dig geestelijken arbeid zullen kunnen verrichten. Het spreekt
vanzelf, dat ook te dezen niet gegeneraliseerd mag worden. Het
verschil in levens- en wereldvisie der ouderen en dientenge
volge in opvoeding en milieu der jongeren gaf op dit punt een
sterke differentiatie te zien. Dit neemt echter niet weg, dat de
geschetste bezwaren en gevaren veelal geenszins denkbeeldig
waren.
Dit springt vooral in het oog bij een beschouwing van de
resultaten van het huiswerk. Wat accuratesse en volledigheid
betreft werd dit zeer verschillend gemaakt.
Aan sommige scholen zijn tal van leerkrachten over het huis
werk en den ijver, waarmede het verricht werd, vooral wat de
hoogere klassen betreft, in het algemeen zeer tevreden, terwijl
nimmer klachten werden vernomen over den last, die daarmede
op de schouders der leerlingen werd gelegd. In andere gevallen
wordt het huiswerkvraagstuk beschouwd als een onoplosbaar
probleem, waren de resultaten teleurstellend en werd door
ouders en leerlingen herhaaldelijk op verlichting van den huis-
werklast aan gedrongen.
Of het huiswerk al dan niet kan worden ontbeerd, is in onder
wijskringen practisch geen vraag. Het wordt algemeen als on
misbaar beschouwd: niet alleen ontvangt de kennis van het op
school geleerde, bij een juiste opvatting van het huiswerk, er de
zoo noodige versteviging door, maar ’t is ook de meest geschikte
wijze waarop de leerlingen aan zelfstandigen arbeid kunnen
VERSLAG VOORTGEZET ONDERWIJS.