43 9 Behoudens in enkele uitzonderingsgevallen, werden over het Leerlingen, gedrag der leerlingen geen ernstige klachten vernomen. Vlijt en vorderingen en de meeningen van het onderwijzend personeel der verschillende scholen daaromtrent, liepen echter uiteen. Van meer dan een zijde is er op gewezen, dat het tekortschieten in vlijt en meer in het bijzonder in nauwkeurigheid bij de bestu- deering der leerstof en in correctheid in vorm en stijl, waarover vrij algemeen is geklaagd, vaak niet voortkwam uit luiheid of onwil der leerlingen zelf, doch meermalen zijn oorzaak scheen te vinden in de slappe houding en de geringe toewijding van hen, die buiten de school in de eerste plaats tot opvoeding en het geven van leiding geroepen waren. De overbelasting buiten de school werd in tal van gevallen als een ernstig tegenwer kende factor gevoeld. Radio, sport, bioscoop, automobielen, wed strijden en dergelijke zaken, waarvoor in het bijzonder door de jeugd vaak te groote belangstelling wordt gekoesterd, leverden, mede doordat vele opvoeders verzuimden de noodige remmingen aan te leggen, even zoovele obstakels bij de pogingen om de leerlingen tot zulk een ontwikkeling te brengen, dat zij zelfstan dig geestelijken arbeid zullen kunnen verrichten. Het spreekt vanzelf, dat ook te dezen niet gegeneraliseerd mag worden. Het verschil in levens- en wereldvisie der ouderen en dientenge volge in opvoeding en milieu der jongeren gaf op dit punt een sterke differentiatie te zien. Dit neemt echter niet weg, dat de geschetste bezwaren en gevaren veelal geenszins denkbeeldig waren. Dit springt vooral in het oog bij een beschouwing van de resultaten van het huiswerk. Wat accuratesse en volledigheid betreft werd dit zeer verschillend gemaakt. Aan sommige scholen zijn tal van leerkrachten over het huis werk en den ijver, waarmede het verricht werd, vooral wat de hoogere klassen betreft, in het algemeen zeer tevreden, terwijl nimmer klachten werden vernomen over den last, die daarmede op de schouders der leerlingen werd gelegd. In andere gevallen wordt het huiswerkvraagstuk beschouwd als een onoplosbaar probleem, waren de resultaten teleurstellend en werd door ouders en leerlingen herhaaldelijk op verlichting van den huis- werklast aan gedrongen. Of het huiswerk al dan niet kan worden ontbeerd, is in onder wijskringen practisch geen vraag. Het wordt algemeen als on misbaar beschouwd: niet alleen ontvangt de kennis van het op school geleerde, bij een juiste opvatting van het huiswerk, er de zoo noodige versteviging door, maar ’t is ook de meest geschikte wijze waarop de leerlingen aan zelfstandigen arbeid kunnen VERSLAG VOORTGEZET ONDERWIJS.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1933 | | pagina 983