43 gewennen, terwijl het bovendien voor de zwakkeren het aange wezen middel is om gelijk te komen of bij te blijven. Tal van maatregelen werden getroffen om de bezwaren, die aan huis werkopgaven verbonden kunnen zijn, te ondervangen. Zoo zijn ingesteld de huiswerkvrije uren en werd ook overigens aan een doelmatige inrichting van den lesrooster veel zorg besteed; aan tal van scholen werd een maximum vastgesteld voor proef werken en repetities en den tijd, die aan het huiswerk voor elk vak gemiddeld mag worden besteed; werd het aantal groote repetities door een grooter aantal kleine vervangen; werd con tact met de ouders gezocht om het huiswerk zoo gelijkmatig mogelijk te verdeelen; werd ingesteld de notitie van het huis werk in een „klasseboek” en de verplichting tot aanteekening door een middelmatigen leerling of nu en dan door alle leer lingen, hoe lang ze over hun werk voor de verschillende vakken doen; werd opgemaakt een werkrooster voor les-leeren en schrif telijk werk in evenredigheid met het aantal lesuren der ver schillende vakken enz. Naar mate de Dalton-methode meer op den voorgrond trad, werd de verdeeling van het werk (repetities enz. daaronder be grepen) meer aan de leerlingen zelf overgelaten. De leerlingen genoten in het algemeen een goede gezondheid. Aan enkele scholen leverde het herhaaldelijk wegens kleine on gesteldheden gedurende een of meer schooltijden per week absent zijn van sommige leerlingen belemmering op voor het onder wijs, mede voor dat aan de andere leerlingen. In den regel werd voor zulke gevallen een beroep om medewerking op de ouders gedaan. Overigens kwam ongeoorloofd verzuim echter hoogst zelden voor. Aan de meeste scholen bestaan vereenigingen van leerlingen: debatingclubs, vereenigingen tot beoefening der muziek, natuur studie, tooneel- en voordrachtkunst, andere met een specifiek godsdienstig doel, schaakgezelschappen, wandel- en kampeer- clubs, allerhande sportvereenigingen enz. In het algemeen ging van het clubleven op de leerlingen een gunstige invloed uit. Het bevorderde, mits goed geleid in den regel treedt voor elke ver- eeniging een leeraar als protector op een goeden kameraad- schappelijken geest en versterkte den band met de school. Hier en daar is een regeling gemaakt betreffende de zgn. klasse vertegenwoordiging. De taak van den klasse vertegenwoor diger bestaat daarin, dat hij in voorkomende gevallen voor zijn klas gunsten vraagt, huiswerkwijzigingen voorstelt enz. Aan de eene school wordt het instituut van geenerlei beteekenis geacht, aan de andere beschouwt men het van groot belang voor de ont- 10 VERSLAG VOORTGEZET ONDERWIJS.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1933 | | pagina 984