43
gewennen, terwijl het bovendien voor de zwakkeren het aange
wezen middel is om gelijk te komen of bij te blijven. Tal van
maatregelen werden getroffen om de bezwaren, die aan huis
werkopgaven verbonden kunnen zijn, te ondervangen. Zoo zijn
ingesteld de huiswerkvrije uren en werd ook overigens aan een
doelmatige inrichting van den lesrooster veel zorg besteed; aan
tal van scholen werd een maximum vastgesteld voor proef
werken en repetities en den tijd, die aan het huiswerk voor elk
vak gemiddeld mag worden besteed; werd het aantal groote
repetities door een grooter aantal kleine vervangen; werd con
tact met de ouders gezocht om het huiswerk zoo gelijkmatig
mogelijk te verdeelen; werd ingesteld de notitie van het huis
werk in een „klasseboek” en de verplichting tot aanteekening
door een middelmatigen leerling of nu en dan door alle leer
lingen, hoe lang ze over hun werk voor de verschillende vakken
doen; werd opgemaakt een werkrooster voor les-leeren en schrif
telijk werk in evenredigheid met het aantal lesuren der ver
schillende vakken enz.
Naar mate de Dalton-methode meer op den voorgrond trad,
werd de verdeeling van het werk (repetities enz. daaronder be
grepen) meer aan de leerlingen zelf overgelaten.
De leerlingen genoten in het algemeen een goede gezondheid.
Aan enkele scholen leverde het herhaaldelijk wegens kleine on
gesteldheden gedurende een of meer schooltijden per week absent
zijn van sommige leerlingen belemmering op voor het onder
wijs, mede voor dat aan de andere leerlingen. In den regel werd
voor zulke gevallen een beroep om medewerking op de ouders
gedaan. Overigens kwam ongeoorloofd verzuim echter hoogst
zelden voor.
Aan de meeste scholen bestaan vereenigingen van leerlingen:
debatingclubs, vereenigingen tot beoefening der muziek, natuur
studie, tooneel- en voordrachtkunst, andere met een specifiek
godsdienstig doel, schaakgezelschappen, wandel- en kampeer-
clubs, allerhande sportvereenigingen enz. In het algemeen ging
van het clubleven op de leerlingen een gunstige invloed uit. Het
bevorderde, mits goed geleid in den regel treedt voor elke ver-
eeniging een leeraar als protector op een goeden kameraad-
schappelijken geest en versterkte den band met de school.
Hier en daar is een regeling gemaakt betreffende de zgn.
klasse vertegenwoordiging. De taak van den klasse vertegenwoor
diger bestaat daarin, dat hij in voorkomende gevallen voor zijn
klas gunsten vraagt, huiswerkwijzigingen voorstelt enz. Aan de
eene school wordt het instituut van geenerlei beteekenis geacht,
aan de andere beschouwt men het van groot belang voor de ont-
10
VERSLAG VOORTGEZET ONDERWIJS.