43
24
De volgende staat vermeldt voor de laatste vier cursusjaren
het aantal leerlingen, voor wie de cursus de eerste bij het gym
nasiaal of het middelbaar onderwijs was en hoeveel hiervan
kennis van het Fransch hadden.
De percentages voor de verschillende jaren loopen dus weinig
uiteen, terwijl er bovendien tusschen de percentages gevonden
voor de jongens en meisjes slechts kleine verschillen zijn.
De percentages voor de onderscheidene richtingen van onder
wijs liggen niet ver van de bovenvermelde gemiddelden; uitzon
dering maken daarop die voor de Openbare Handelsdagscholen:
voor de jongens zijn de percentages onderscheidenlijk 73,9, 74,4,
71,3 en 88,-, voor de meisjes 75,8, 77,5, 84,4 en 80,4 (het laatste
jaar geeft dus een belangrijk kleiner verschil met het ge
middelde).
Aangezien de kaarten van de leerlingen uit andere gemeen
ten niet vermelden, uit welke gemeenten deze leerlingen afkom
stig zijn, moet te hunnen aanzien volstaan worden met het
volgende vergelijkende overzicht.
VERSLAG VOORTGEZET ONDERWIJS.
Cursusjaar.
J.
Te zamen
de gegevens betrekking hebben.
Gem. 1926/'27
t./m. 1930/’31
1931/’32
1932/’33
1933/’34
1926 ’27
1927/’28
1928/’29
1929/’30
1930/’31
1931/’32
1932/’33
1933/’34
1930/1931
1931/1932
1932/1933
1933/1934
50
54
51
54
49
48
38
34
659
764
714
795
Bijzonders
Gymnasia.
339
336
415
432
6,1
5,9
5,7
4,3
13,9
12,5
12,5
13,8
Openbare
Handels-
dagscholen.
2,9
2,1
2,-
2,2
17
21
15
11
11
10
10
11
Openbare
H. B. S.
170
147
145
132
144
147
146
116
Bijzondere
H. B. S. J)
Absoluut.
I 130 (4)
177 (5)
158 (5)
203 (6)
193 (7)
225 (7)
241 (7)
272 (7)
Abs.
618
716
656
752
Abs.
313
314
399
414
M.
In pCt.
92,3
93,6
96,1
95,8
51
117
123
80
76
142
367
399
420
517
520
510
511
575
8,9
8,9
8,5
9,2
Aantal leerlingen, voor wie de cursus
de eerste bij het gymn. of
het m.o. was.
M.
8,8
9,2
7,5
6,1
1) Geen opgaven.
2) Tusschen haakjes het aantal inrichtingen, waarop
Aantal leerlingen uit andere gemeenten absoluut en in pCt. van het
totaal aantal, naar den toestand bjj den aanvang van den cursus.
Openb.
Gymnasia.
In pCt. van het totaal aantal leerlingen.
22,2
17,5
15,-
25,1
Aantal hiervan, dat kennis van
het Fransch had.
J.
In pCt.
93,8
93,7
91,9
94,6