44
f
6
leerlingen van de literair-economische afdeeling in facultatief
onderwijs om te zetten. Unaniem verklaarde de Commissie zich
hiertegen. Zij achtte in dezen tijd onderwijs in machineschrjjven
voor leerlingen van een handelsschool een onaf wijsbaren eisch.
Weliswaar kan men na het behalen van zijn diploma bij parti
culiere inrichtingen een cursus in machineschrijven volgen,
maar de praktijk wijst uit, dat vele werkgevers, die de jongelui
in dienst nemen direct na het verlaten der school, vorderen, dat
zij dan reeds vaardigheid bezitten in het schrijven op de
machine. Het handschrift treft men op heel veel kantoren reeds
niet of bijna niet meer aan. Gezien het feit, dat de meeste abitu
riënten van deze school hun weg in de praktijk vinden, oordeelde
de Commissie, dat het onderwijs in machineschrijven voor de
leerlingen verplicht moest blijven gesteld. Het College van
Burgemeester en Wethouders heeft zich met het standpunt der
Commissie vereenigd.
Gunstig meende de Commissie te mogen adviseeren op een
verzoek om op dezelfde school het Spaansch als leervak te mogen
invoeren, in verband met de mogelijkheid van meer oriënteering
van onzen handel op Spaansch-sprekende landen. Uiteraard
zouden aan de invoering min of meer belangrijke kosten ver
bonden zijn, wat in dezen tijd een beletsel is voor nieuwe
dingen. Voor zoover bekend hebben Burgemeester en Wet
houders in den loop van het verslagjaar over dit punt nog geen
beslissing genomen.
De wijze, waarop zich het onderwijs in scheikunde en waren
kennis aan genoemde school ontwikkelde, sloeg de Commissie
met bezorgdheid gade. Zij meende, dat dit onderwijs te veel in
theoretische richting ging, waardoor weinig of geen rekening
werd gehouden met de eischen, die de praktijk later aan de
leerlingen zou stellen. Men schijnt zich evenwel met het oog
op het eindexamen gebonden te achten aan de eischen, die
de Rijksinspectie voor het onderwijs in dit vak gesteld heeft.
Intusschen hoopt de Commissie, dat de school zich zooveel
mogelijk zal richten op datgene, wat de praktijk te dezen
opzichte eischt.
De Commissie krijgt elk jaar tal van verzoeken van leeraren
om nevenbetrekkingen te mogen waarnemen. Zij meende, dat
te dezen aanzien te veel tegemoetkoming werd betracht. Vrije
middagen, bestemd in de eerste plaats voor ontwikkeling of
ontspanning, worden door velen gebruikt om aan andere scholen
les te geven. Het eigen werk moet hieronder noodwendig lijden;
de correctie komt in zulke gevallen in het gedrang. En wat in
dezen tijd nog meer weegt, anderen, die pas moeten beginnen,
VERSLAG VOORTGEZET ONDERWIJS.