44 f 6 leerlingen van de literair-economische afdeeling in facultatief onderwijs om te zetten. Unaniem verklaarde de Commissie zich hiertegen. Zij achtte in dezen tijd onderwijs in machineschrjjven voor leerlingen van een handelsschool een onaf wijsbaren eisch. Weliswaar kan men na het behalen van zijn diploma bij parti culiere inrichtingen een cursus in machineschrijven volgen, maar de praktijk wijst uit, dat vele werkgevers, die de jongelui in dienst nemen direct na het verlaten der school, vorderen, dat zij dan reeds vaardigheid bezitten in het schrijven op de machine. Het handschrift treft men op heel veel kantoren reeds niet of bijna niet meer aan. Gezien het feit, dat de meeste abitu riënten van deze school hun weg in de praktijk vinden, oordeelde de Commissie, dat het onderwijs in machineschrijven voor de leerlingen verplicht moest blijven gesteld. Het College van Burgemeester en Wethouders heeft zich met het standpunt der Commissie vereenigd. Gunstig meende de Commissie te mogen adviseeren op een verzoek om op dezelfde school het Spaansch als leervak te mogen invoeren, in verband met de mogelijkheid van meer oriënteering van onzen handel op Spaansch-sprekende landen. Uiteraard zouden aan de invoering min of meer belangrijke kosten ver bonden zijn, wat in dezen tijd een beletsel is voor nieuwe dingen. Voor zoover bekend hebben Burgemeester en Wet houders in den loop van het verslagjaar over dit punt nog geen beslissing genomen. De wijze, waarop zich het onderwijs in scheikunde en waren kennis aan genoemde school ontwikkelde, sloeg de Commissie met bezorgdheid gade. Zij meende, dat dit onderwijs te veel in theoretische richting ging, waardoor weinig of geen rekening werd gehouden met de eischen, die de praktijk later aan de leerlingen zou stellen. Men schijnt zich evenwel met het oog op het eindexamen gebonden te achten aan de eischen, die de Rijksinspectie voor het onderwijs in dit vak gesteld heeft. Intusschen hoopt de Commissie, dat de school zich zooveel mogelijk zal richten op datgene, wat de praktijk te dezen opzichte eischt. De Commissie krijgt elk jaar tal van verzoeken van leeraren om nevenbetrekkingen te mogen waarnemen. Zij meende, dat te dezen aanzien te veel tegemoetkoming werd betracht. Vrije middagen, bestemd in de eerste plaats voor ontwikkeling of ontspanning, worden door velen gebruikt om aan andere scholen les te geven. Het eigen werk moet hieronder noodwendig lijden; de correctie komt in zulke gevallen in het gedrang. En wat in dezen tijd nog meer weegt, anderen, die pas moeten beginnen, VERSLAG VOORTGEZET ONDERWIJS.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1934 | | pagina 1000