44
24
4)
4)
De percentages voor de openbare inrichtingen vertoonen
voor 1934f35 een daling en zijn lager dan ooit sinds den aanvang
van deze statistiek; vooral bij de Openbare Handelsdagscholeu
is het percentage thans zeer laag. Ook het percentage voor de
Bijzondere Gymnasia onderging een verlaging. De percentages
voor de bijzondere inrichtingen zijn evenals in de voorafgaande
jaren belangrijk hooger dan die voor alle inrichtingen te zamen.
Ten aanzien van de gegevens betreffende de leerlingen, die
voor de tweede of derde maal den cursus volgden, valt op te
merken, dat sinds de invoering van het kaartsysteem met
ingang van het schooljaar 1930/’31 vollediger materiaal ter
beschikking is gekomen. In voorafgaande jaren had een aantal
scholen de vraag, of leerlingen gedoubleerd hadden, beantwoord
voor den duur van het verblijf op de desbetreffende school, dus
zonder rekening te houden met jaren, doorgebracht aan andere
gelijkwaardige inrichtingen van onderwijs.
14,3 I
VERSLAG VOORTGEZET ONDERWIJS.
Te zamen.
I) Tusschen haakjes het aantal inrichtingen, waarop de gegevens betrekking hebben.
Openb. H.B.S.2)
B(jz. H.B.S. 3)
Al.
J.
AI.
M.
J.
Ie klasse
1930/’31
1931/’32
1932/’33
1933/’34
1934/’35
Gein. 1926/’27
t./m. 1930/’31
1931/’32
1932/’33
1933/’34
1934/’35
TJjd-
stip.i)
8,8
9,2
7,5
6,1
5,4
Bijzondere
Gymnasia.
Aantal leerlingen voor de tweede of derde maal in de klasse
in pCt. v.an het totaal.
144
147
146
116
88
Openbare
Handels-
dagscholen.
11
10
10
11
7
15,6
10,5
18,5
16,9
15,4 I
8,9
8,9
8,5
9,2
8,4
2,9
2,1
2,-
2,2
1,4
Gem.
1926/’30
1931
1932
1933
1934
7.7
12,5
24,-
Openbare
H. B. S.
Bijzondere
H. B. S. 1)
Absoluut.
193 (7)
225 (7)
i 241 (7)
1 272 (7)
330 (8)
25,6
23,2
25,9
25,-
24,8
11,5
13,7
11,4
7,9
22,2
17,5
15,-
25,1
16,7
520
510
511
575
558
14,4
9,1
15,8
8.8
19,6
23,3
16,-
18,5
14,3
49
48
38
34
33
6,1
5,9
5,7
4,3
3,3
17,7
26,-
6,3
13.4
20.5
Openbare
Gymnasia.
15,7 5)
15,3
21,7
23,3
19,4
(Staat II.)
25,-
15,7
28.4
15.4 I
Openb.
Handelsdags*
M.
Aantal leerlingen uit andere gemeenten absoluut en in pCt. van het
totaal aantal, naar den toestand bij den aanvang van den cursus.
Openb.
Gymnasia.
123
80
76
142
100
In pCt. van het totaal aantal leerlingen.
13,9
12,5
12,5
13,9
14,9
15,3
20,4
23,1
24,5 i
10,1 I 26,1 I?,6
Bijzondere
Gymnasia.
J. j M.
X
I