27 8 Quarantaine. Mistsignaal. Seininrichting. Schadevaring. bestorting van het noorderhoofd geworpen. De bemanning, bestaande uit 5 koppen, werd gered, terwijl het vaartuig eenige dagen later werd ge licht en naar de helling gebracht. 8 December. De motorschokker SCH 38, met een net in de schroef, werd binnengesleept door de motor- reddingboot. Bovendien werd 14 maal een motorschip met defecten motor binnengesleept door een ander motorvaartuig. Gedurende het verslagjaar kwam 2 maal, nl. 17 Augustus en 6 September, een vaartuig binnen met een zieke aan boord. Zooals gebruikelijk, werd aan deze vaartuigen geen verbinding met den wal toegestaan, alvorens de quarantaine-dokter hiertoe vergunning had gegeven. Het mistsignaal werd tijdens dikken mist 86 maal met een totaal van 290 uren in werking gesteld. De dienst der seininrichting werd onafgebroken dag en nacht waargenomen. Als grondslag voor het getijsein werd steeds aan genomen de minste diepte, welke in de vaargeul der buitenhaven en tot 300 m. buiten de havenhoofden in zee werd aangetroffen volgens de laatste door den Rijkswaterstaat verrichte peiling. De grondslag van het getijsein was van 1 Januari tot en met 14 Juni 26 dm; van 15 Juni tot en met 11 Juli 25 dm; van 12 Juli tot en met 9 September 26 dm; van 10 September tot en met 18 December 23 dm en van 19 December tot en met 31 December 24 dm. De grootste waterstand in de vaargeul werd waargenomen op 15 Januari en was toen 43 dm, dat is 17 dm boven N.A.P. of 9 dm boven gemiddeld hoogwater, terwijl de minste waterstand werd genoteerd op 4 November, toen de diepte slechts 7 dm be droeg, dat is 16 dm beneden N.A.P. of 8 dm beneden gemiddeld laagwater. Gedurende het verslagjaar werd 17 maal door vaartuigen sehade toegebracht aan de Gemeentelijke havenwerken, waarvan 9 maal in de le binnenhaven en de binnenvoorhaven, 1 maal in de doorvaart van de le naar de 2e binnenhaven en 7 maal in de 2e binnenhaven. Van de gemaakte schade werd proces-verbaal opgemaakt, welke processen-verbaal werden doorgezonden naar den dienst der Gemeentewerken, die voor de verdere afwikkeling zorg droeg. De kosten voor herstel der aangebrachte schade werden in 13 gevallen reeds door de desbetreffende reederijen voldaan. Ten laste van het dienstjaar 1931 en 1932 loopen nog onderschei denlijk 2 en 4 dergelijke posten, die onvoldaan zijn. VERSLAG GEM. DIENST VAN HAVEN- EN MARKTWEZEN.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1934 | | pagina 554