27
8
Quarantaine.
Mistsignaal.
Seininrichting.
Schadevaring.
bestorting van het noorderhoofd geworpen. De
bemanning, bestaande uit 5 koppen, werd gered,
terwijl het vaartuig eenige dagen later werd ge
licht en naar de helling gebracht.
8 December. De motorschokker SCH 38, met een net in de
schroef, werd binnengesleept door de motor-
reddingboot.
Bovendien werd 14 maal een motorschip met defecten motor
binnengesleept door een ander motorvaartuig.
Gedurende het verslagjaar kwam 2 maal, nl. 17 Augustus en
6 September, een vaartuig binnen met een zieke aan boord.
Zooals gebruikelijk, werd aan deze vaartuigen geen verbinding
met den wal toegestaan, alvorens de quarantaine-dokter hiertoe
vergunning had gegeven.
Het mistsignaal werd tijdens dikken mist 86 maal met een
totaal van 290 uren in werking gesteld.
De dienst der seininrichting werd onafgebroken dag en nacht
waargenomen. Als grondslag voor het getijsein werd steeds aan
genomen de minste diepte, welke in de vaargeul der buitenhaven
en tot 300 m. buiten de havenhoofden in zee werd aangetroffen
volgens de laatste door den Rijkswaterstaat verrichte peiling.
De grondslag van het getijsein was van 1 Januari tot en met
14 Juni 26 dm; van 15 Juni tot en met 11 Juli 25 dm; van 12 Juli
tot en met 9 September 26 dm; van 10 September tot en met
18 December 23 dm en van 19 December tot en met 31 December
24 dm.
De grootste waterstand in de vaargeul werd waargenomen
op 15 Januari en was toen 43 dm, dat is 17 dm boven N.A.P. of
9 dm boven gemiddeld hoogwater, terwijl de minste waterstand
werd genoteerd op 4 November, toen de diepte slechts 7 dm be
droeg, dat is 16 dm beneden N.A.P. of 8 dm beneden gemiddeld
laagwater.
Gedurende het verslagjaar werd 17 maal door vaartuigen
sehade toegebracht aan de Gemeentelijke havenwerken, waarvan
9 maal in de le binnenhaven en de binnenvoorhaven, 1 maal in
de doorvaart van de le naar de 2e binnenhaven en 7 maal in de
2e binnenhaven.
Van de gemaakte schade werd proces-verbaal opgemaakt,
welke processen-verbaal werden doorgezonden naar den dienst
der Gemeentewerken, die voor de verdere afwikkeling zorg
droeg. De kosten voor herstel der aangebrachte schade werden
in 13 gevallen reeds door de desbetreffende reederijen voldaan.
Ten laste van het dienstjaar 1931 en 1932 loopen nog onderschei
denlijk 2 en 4 dergelijke posten, die onvoldaan zijn.
VERSLAG GEM. DIENST VAN HAVEN- EN MARKTWEZEN.