41 14 een huishoudklasse voor de oudste meisjes, een groep voor de minst intellectueele leerlingen, een groep voor de meest intel lectueele leerlingen en een tusschen de beide laatste groepen in. De jongste leerling was 6 jaar, de oudste 17 jaar. De leer lingen van 18 jaar en ouder werden allen afgeschreven. Voor- loopig mochten zij als „gast” de school blijven bezoeken, in afwachting van een regeling van de nazorg voor achterlijke leerlingen. Er waren 6 jongens en 5 meisjes, die hiervoor in aanmerking kwamen. De resultaten van het onderwijs waren over het algemeen gunstig. De arbeid in de werkklasse voor jongens was zeer be- viedigend. Er werden 79 stoelen en 4 voetenbankjes gemat, 7 zeilzwabbers, 7 handstoffers, 45 borstels en 59 rietmatten ver vaardigd. Door de meisjes werden tasschen van jute, wollen sjaals, kussenovertrekken e.d. geweven. De gemaakte werk stukken zijn meerendeels verkocht. Uit de opbrengst werden alle uitgaven aan materiaal, gereedschappen en belooningen aan de leerlingen bestreden. Het schoolgebouw aan de Lijnbaan voldoet aan de gestelde eischen. Leermiddelen waren voldoende aanwezig. Het school verzuim is betrekkelijk gering, bij slecht weer iets grooter. Door tusschenkomst van de vereeniging „Zorg voor het achterlijke kind” is aan 10 leerlingen een tramabonnement verstrekt. Aan de kindervoeding namen 20 leerlingen deel, terwijl 30 leerlingen etns per week van het schoolbad gebruik maakten. 13 leerlingen werden gedurende 6 weken uitgezonden naar een gezondheids- kolonie te Ede. Het geneeskundig onderzoek van de leerlingen vond op dezelfde wijze plaats als in 1933. In het leerplan zijn geen wijzigingen gekomen. School voor Het onderwijs in deze school is geheel aangepast aan de be- slechthoorende hoef ten van het sleehthoorende kind; ten gevolge daarvan treden kinderen. Je vakken spreken, liplezen, gehooroefening, benevens lezen en Nederlandsehe taal zeer op den voorgrond. De spraak van de leerlingen van de aanvangsklasse is in den regel gebrekkig, meermalen onverstaanbaar. In enkele gevallen ontbreekt de spraak geheel. Door voortdurende, systematische oefening, waarbij veel aandacht wordt besteed aan de oefening der elementaire bewegingen van de spraak- en ademhalingsorga nen, wordt getracht hierin verbetering te brengen. In de hoogste klasse, waar de leerlingen allen een duidelijk verstaan bare, behoorlijk gearticuleerde spraak hebben, zijn de resul taten van dit onderwijs te constateeren. Het liplezen werd even eens ernstig beoefend. Verleden jaar is een klasse voor hoorend- VERSLAG LAGER ONDERWIJS.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1934 | | pagina 929