41
14
een huishoudklasse voor de oudste meisjes, een groep voor de
minst intellectueele leerlingen, een groep voor de meest intel
lectueele leerlingen en een tusschen de beide laatste groepen in.
De jongste leerling was 6 jaar, de oudste 17 jaar. De leer
lingen van 18 jaar en ouder werden allen afgeschreven. Voor-
loopig mochten zij als „gast” de school blijven bezoeken, in
afwachting van een regeling van de nazorg voor achterlijke
leerlingen. Er waren 6 jongens en 5 meisjes, die hiervoor in
aanmerking kwamen.
De resultaten van het onderwijs waren over het algemeen
gunstig. De arbeid in de werkklasse voor jongens was zeer be-
viedigend. Er werden 79 stoelen en 4 voetenbankjes gemat, 7
zeilzwabbers, 7 handstoffers, 45 borstels en 59 rietmatten ver
vaardigd. Door de meisjes werden tasschen van jute, wollen
sjaals, kussenovertrekken e.d. geweven. De gemaakte werk
stukken zijn meerendeels verkocht. Uit de opbrengst werden
alle uitgaven aan materiaal, gereedschappen en belooningen
aan de leerlingen bestreden.
Het schoolgebouw aan de Lijnbaan voldoet aan de gestelde
eischen. Leermiddelen waren voldoende aanwezig. Het school
verzuim is betrekkelijk gering, bij slecht weer iets grooter. Door
tusschenkomst van de vereeniging „Zorg voor het achterlijke
kind” is aan 10 leerlingen een tramabonnement verstrekt. Aan
de kindervoeding namen 20 leerlingen deel, terwijl 30 leerlingen
etns per week van het schoolbad gebruik maakten. 13 leerlingen
werden gedurende 6 weken uitgezonden naar een gezondheids-
kolonie te Ede. Het geneeskundig onderzoek van de leerlingen
vond op dezelfde wijze plaats als in 1933. In het leerplan zijn
geen wijzigingen gekomen.
School voor Het onderwijs in deze school is geheel aangepast aan de be-
slechthoorende hoef ten van het sleehthoorende kind; ten gevolge daarvan treden
kinderen. Je vakken spreken, liplezen, gehooroefening, benevens lezen en
Nederlandsehe taal zeer op den voorgrond. De spraak van de
leerlingen van de aanvangsklasse is in den regel gebrekkig,
meermalen onverstaanbaar. In enkele gevallen ontbreekt de
spraak geheel. Door voortdurende, systematische oefening,
waarbij veel aandacht wordt besteed aan de oefening der
elementaire bewegingen van de spraak- en ademhalingsorga
nen, wordt getracht hierin verbetering te brengen. In de
hoogste klasse, waar de leerlingen allen een duidelijk verstaan
bare, behoorlijk gearticuleerde spraak hebben, zijn de resul
taten van dit onderwijs te constateeren. Het liplezen werd even
eens ernstig beoefend. Verleden jaar is een klasse voor hoorend-
VERSLAG LAGER ONDERWIJS.