41
15
op een afstand
van
op een afstand
van
op een afstand
van
op een afstand
van
28 Mei 1934 werd overeenkom- Avondonderwijs
aan oud-leer-
lingen van de
school voor
slechthoorende
kinderen.
stomme leerlingen gevormd. De resultaten waren zeer goed,
verscheidene leerlingen begonnen zich verstaanbaar uit te
drukken. Met goedvinden van den Minister van Onderwijs,
Kunsten en Wetenschappen werd met ingang van 1 November
1934 bij wijze van proef, voorloopig voor den duur van een jaar,
een klasse voor ernstig spraakgebrekkige leerlingen gevormd.
De leerlingen van deze klasse zijn afkomstig van scholen voor
gewoon lager onderwijs. Allen zijn ten gevolge van een ge-
hemeltespleet ernstig spraakgebrekkig. Over de resultaten van
dit onderwijs kon uit den aard der zaak nog niet voldoende
worden geoordeeld. Wel is vastgesteld, dat het speciaal onder
wijs aan deze meermalen zeer intelligente leerlingen van buiten
gewone waarde is en dat het verblijf in deze (klasse op hun
levenspeil, hun levenshouding en ook op hun materieele levens
omstandigheden duurzaam een gunstigen invloed zal kunnen
uitoefenen.
Op 31 December 1934 telde de school 8 klassen, nl. 1 klasse
voor doorstommen, 6 klassen voor slechthoorenden en 1 klasse
voor ernstig spraakgebrekkigen. Het totaal aantal leerlingen
bedroeg op dien datum 114 (77 jongens en 37 meisjes). In het
onderwijzend personeel is dit jaar geen wijziging gekomen. Het
leerplan onderging geen verandering.
De leerlingen werden geregeld door den aan de school ver- Geneeskundige
bonden oorarts, Dr. L. H. F. Breedveld, behandeld. Het aantal verzorging.
consulten over oor- en andere aandoeningen bedroeg dit jaar
6 200. Het gehooronderzoek vond om de drie maanden plaats.
Bij het onderzoek in October 1934 bleken 12 kinderen de luide
spraak op geen der ooren te verstaan;
76 kinderen verstonden de fluisterstem
1 m met geen der ooren;
7 kinderen verstonden de fluisterstem
1 m of meer met één oor;
8 kinderen verstonden de fluisterstem
1 m of meer met beide ooren;
10 kinderen verstonden de fluisterstem
2 m of meer met beide ooren.
In de Raadsvergadering van
stig het desbetreffende voorstel van Burgemeester en Wethou
ders besloten, om het avondonderwijs, dat gegeven werd door
de vereeniging „Steun aan het doove kind” in te schakelen in
de organisatie van het Gemeentelijk avondnijverheidsonderwijs.
In dezelfde Raadsvergadering werd het hoofd van de school
voor slechthoorende kinderen, P. Linthorst, met de leiding van
dit avondonderwijs belast, terwijl Mej. S. C. M. Kronenberg en
VERSLAG LAGER ONDERWIJS.