26
I
staan. Nog steeds is het taxibedrijf met zijn zeer lage loonen en
zeer lange arbeidstijden in staat abnormaal lage tarieven te
handhaven, waardoor aan het tram- en busbedrijf zeer belang
rijke schade wordt berokkend.
Wij vertrouwen, dat de door ons aan B. en W. gezonden
brieven en inlichtingen over dit onderwerp spoedig effect zullen
opleveren.
Met ingang van 1 Januari 1935 werden de loonen van ons
personeel met 6 verlaagd. Tegelijkertijd werd de bijdrage van
het personeel in de pensioenpremies verhoogd van 8,5 op 10
Besloten werd met ingang van 1 Januari 1936 wederom een
loonsverlaging en wel een van 5 in te voeren.
Hiermede zullen ten opzichte van de loonen en bijdragen van
het personeel in de pensioenpremies, zooals deze bij den aanvang
van de exploitatie op 1 Januari 1927 golden, de volgende wijzi
gingen zijn aangebracht.
I
In 1935 werden ten opzichte van het vorige jaar
minder afgelegd 419.000 motorwagen-km 3,5
meer 20.000 aanhangwagen-km 0,4
113.000 bus-km 4,5
De exploitatiekosten der tramlijnen zijn gedaald met f 388.000
(9,6 die der buslijnen zijn gestegen met f 14.000 (3,8 In
de exploitatiekosten der buslijnen is aan belastingen, inch het
bijzondere invoerrecht op benzine, een bedrag begrepen van
f 130.000, d.i. f 19.000 meer dan vorig jaar, hetgeen het gevolg
is van de 1 Februari 1935 ingegane verhooging van de wegen
belasting. Uit dien hoofde zal over 1936 wederom een stijging
van de kosten voor wegenbelasting plaats vinden van f 4.000,
terwijl aan verhoogde invoerrechten op benzine ten behoeve van
den versnelden bruggenbouw, bij een gelijk benzineverbruik als
6
Loonsverlaging.
minder
meer
meer
3,5
1,5
Datum
van
invoering.
’27
’34
’35
2.5
8.5
13,99
18,29
Bijdrage
van personeel in
pensloen-premie.
2.5
8.5
1 Januari 1930
1 Januari 1931
1 Juli 1932
15 Mei/1 Juni 1933
1 Februari 1934
1 Januari 1935
1 Januari 1936
Totale wijziging
der netto-loonen
t/opz. 1-1-1927.
2
3,5
15,28
19,52
Totale i
loons
ver
laging
t/o 1927.j mincier j
2
1,5
2,5 v. loon’27
6
6
5 n n