79
aan
spraakgebrek-
kige kinderen.
Van ambtswoningen, indertijd bij openbare lagere scholen Ambtswoningen,
gebouwd, waren 4 door hoofden van scholen of sehoolknechts
bewoond en 16 verhuurd of voor andere doeleinden in gebruik.
Gedurende het afgeloopen jaar werden 5 555 kinderen inge- Inschrijving van
schreven voor de scholen voor openbaar gewoon lager onderwijs, leerlingen,
de u. 1. o. scholen en de kopscholen.
Indien voor kinderen van 7 jaar en ouder tusschentijds toe
lating tot een school werd gevraagd, kon hieraan steeds worden
voldaan.
Het aantal openbare scholen voor buitengewoon lager onder- Buitengewoon
wijs bedroeg op 31 December 1935 8 met in totaal 920 leerlingen, lager onderwijs.
Voor nadere gegevens omtrent dit onderwijs wordt ver
wezen naar bladz. 8 van het verslag van het Lager Onder
wijs (bijlage 41).
Op 1 December 1935 waren op de 13 Gemeentelijke cursussen Onderwijs
voor spraakgebrekkige kinderen aanwezig 268 leerlingen. In het
verslag van het Lager Onderwijs (bijlage 41) treft men op bladz.
14 verdere mededeelingen over dit onderwijs aan.
De tuinbouwcursus in de voormalige gemeente Loosduinen Tuinbouwcursus.
begon 19 September 1935 en eindigde 4 Maart 1936. Het aantal
leerlingen bedroeg bij den aanvang en bij het einde van den
cursus 9. Het onderwijs werd gegeven door G. A. van Overbeeke
en J. L. A. te Meij.
Aan het verslag van de Centrale Oudercommissie bij het Centrale Ouder-
Openbaar Lager Onderwijs te ’s-Gravenhage is het volgende commissie,
ontleend.
Met ingang van 1 Maart 1935 werd het grondgebied der Ge
meente ingedeeld in 6 schoolwijken. In verband hiermede werden
de bestaande districtsoudercommissiën gereorganiseerd en een
nieuw bestuur benoemd van de Centrale Oudercommissie.
De Centrale Oudercommissie vergaderde in het verslagjaar
2 maal.
De samenwerking der oudercommissiën via de districts
oudercommissiën met de Centrale Oudercommissie was goed.
De scholen, waar een oudercommissie werkzaam is, waren alle
bij de Centrale Oudercommissie aangesloten.
De verslagen van vele oudercommissiën werden in het
Ouderblad opgenomen; uit deze verslagen blijkt, dat het bezoek
van de ouders op de ouderavonden steeds grooter wordt. Aan
vele scholen werd door het hoofd of een der onderwijzers een
onderwerp betrekking hebbende op onderwijs- en opvoed
kundige vraagstukken op een ouderavond behandeld en
werden voor de ouderavonden tentoonstellingen georganiseerd
van het werk der leerlingen of werd het zang- of gymnastiek
onderwijs door de leerlingen der hoogste klasse gedemonstreerd
en het doel van dit onderwijs door het onderwijzend personeel
verklaard.