44
22
i 15,7«)
5)
5)
I M.
J- I
Nadat voor 1934/’35 de percentages voor de openbare inrich
tingen reeds gedaald en lager geworden w7aren dan ooit sinds
den aanvang van deze statistiek, ondergingen de percentages
voor de openbare gymnasia en de h.b.s. wederom een ver
laging. Het percentage voor de bijzondere gymnasia werd dit
maal hooger, dat voor de bijzondere h.b.s. lager. De percentages
voor de bijzondere inrichtingen zijn evenals in de voorafgaande
jaren belangrijk hooger dan die voor de openbare; voor de
bijzondere te zamen was in 1935/’36 het percentage 15,2, voor de
openbare 2,8.
(Staat II.)
Ten aanzien van de gegevens betreffende de leerlingen, die
voor de tweede of derde maal den cursus volgden, valt op te
merken, dat sinds de invoering van het kaartsysteem met
ingang van het schooljaar 1930/’31 vollediger materiaal ter
beschikking is gekomen. In voorafgaande jaren had een aantal
scholen de vraag, of leerlingen gedoubleerd hadden, beantwoord
voor den duur van het verblijf op de desbetreffende school, dus
zonder rekening te houden met jaren, doorgebracht aan andere
gelijkwaardige inrichtingen van onderwijs.
VERSLAG VOORTGEZET ONDERWIJS.
Te zamen.
Tjjd-
Openb. h.b.s. 2)
Bjjz. h.b.s. 3)
stip.i)
J.
J.
J.
M.
J.
M.
Ie klasse
1930/’31
1931/’32
1932/’33
1933/’34
1934/’35
1935/’36
Gem. 1926/’27
t./m. 1930/’31
1931/’32
1932/’33
1933/’34
1934/’35
1935/’36
Openb.
gymnasia.
49
48
38
34
33
28
Aantal leerlingen voor de tweede of derde maal in de klasse
in pCt. van het totaal.
Bijzondere
gymnasia.
144
147
146
116
88
67
Openbare
handels-
dagscholen.
520
510
511
575
558
572
8,9
8,9
8,5
9,2
8,4
8,5
Gem.
1926/’3O
1931
1932
1933
1934
1935
25,-
15,7
28,4
15,4
14,3
17,9
15,3
21,7
23,3
19,4
19,7
8,8
9,2
7,5
6,1
5,4
4.7
17,7
26,-
6,3 I
13,4
20.5
19,7
25,6
23,2
25,9
25,-
24,8
28,9
15,6
10,5
18,5
16,9
15,4
20,8
22,2
17,5
15,-
25,1
16,7
17,2
7,7
12,5
24,-
23,1
19,6
23,3
16,-
18,5
14,3
16,7
9,1
15.'
8,8
17,6
6,1
5,9
5,7
4,3
3,3
2.6
Bijzondere
gymnasia.
M.
Openbare
h. b. s.
Absoluut.
193 (7)
225 (7)
241 (7)
272 (7)
330 (8)
362 (8)
11
10
10
11
7
i 8
leerlingen.
2,9
2,1
2,-
2,2
1,4
1.6
Openbare
gymnasia.
11,5
13,7
11,4
7,9
10,1
13,2
Openb-
handelsdagsch.
M.
Aantal leerlingen uit andere gemeenten absoluut en in pCt. van het
totaal aantal, naar den toestand by den aanvang van den cursus.
Bijzondere
h. b. s. i)
15.3 i U,<
20.4 I
23.1 I
24.5
26.1 ‘t
15,4 18,-
1) Tusschen haakjes het aantal inrichtingen, waarop de gegevens betrekking hebben.
123
80
76
142
100
107
In pCt. van het totaal aantal
13,9
12,5
12,5
13,9
14,9
14,7