44
28
In het schooljaar 1934/1935 verlieten naar verhouding meer
leerlingen dan ooit te voren de openbare en bijzondere gymnasia
en de openbare handelsdagscholen. Voortdurend waren de ver-
houdingscijfers voor de openbare gymnasia en h.b.s. hooger
dan die voor de overeenkomstige bijzondere inrichtingen. Ook
bij het handelsavondonderwijs zijn de percentages der vertrok
kenen voor de Gemeentelijke cursussen hooger dan voor de
bijzondere, terwijl naar verhouding het aantal leerlingen, dat
gedurende het schooljaar den cursus verlaat, in het algemeen
belangrijk grooter is dan bij het dagonderwijs.
In verband met de veelal ook hooge percentages der vertrok
kenen bij het dagonderw’ijs zij opgemerkt, dat een belangrijk
deel der leerlingen de eene inrichting van onderwijs verlaat,
om naar een andere gelijk waardige over te gaan. Ten aanzien
van de inrichtingen van openbaar tegenover die van bijzonder
onderwijs kan, voor zoover gegevens zijn verstrekt, het volgende
overzicht worden gegeven.
Zoowel bij het openbaar als bij het bijzonder onderwijs zijn
de percentages voor de jongens voortdurend en vaak belangrijk
hooger dan die voor de meisjes; de percentages voor het school
jaar 1934/’35 vertoonen voor beide soorten van onderwijs een
sterke verhooging, waardoor die bij het openbaar onderwijs
hooger zijn dan ooit sinds den aanvang van deze statistiek.
Door een wijziging in de onderscheiding van de redenen van
het verlaten der school is sinds den cursus 1931/’32 de vraag
naar de oorzaak van het vertrek van een leerling eenvormiger
beantwoord dan in daaraan voorafgaande jaren. Daarom moet
vergelijking van de cijfers voor 1931/’32 en volgende jaren met
VERSLAG VOORTGEZET ONDERWIJS.
Jongens.
1930/1931
1931/1932
1932/1933
1933/1934
1934/1935
Gem. 1926/’27
t./m. 1930/’31
1931/1932
1932/1933
1933/1934
1934/1935
Jongens. Meisjes.
Openbaar
196
225
209
253
269
368
332
324
387
439
263
240
217
226
299
121
142
85
135
197
73
111
61
67
83
19
24
20
21
36
32,9
42,8
26,2
34,9
44,9
24,7
34,6
24,4
21,7
34,8
28,8
30,8
20,4
24,4
30,-
37,2
49,3
24,4
26,5
30,9
65
83
53
49
104
inrichting van onderwijs.
Absoluut
Jongens. Meisjes.
onder w ij s.
Aantal leerlingen,
dat de school verliet.
Hiervan gingen naar een andere gelijkwaardige
In pCL
Meisjes.
Bijzonder onder w ij s.
66
78
98
86
120