47
10
compositie van haar man, den schilder Theo van Doesburg; Mej.
Neurdenburg drie schilderijen van haar vader, den leermeester
van Breitner; Mevr. Witteveen-Sahne een schilderij van den
Oostenrijkschen schilder Mulley, voorstellende Kufstein; Mevr.
Leembruggen een schilderij van Frans Hogerwaard en een tee-
kening van Piet van der Hem; W. B. Smit een bloemstuk van
den Russischen schilder Ilia Machkoff, een bloemstuk, dat o.a.
heeft gehangen op de eerste tentoonstelling van Moderne Kunst
te Amsterdam in 1912; uit de nalatenschap van de weduwe van
Paul Rink werden tien schilderijen van dezen kunstenaar ont
vangen; van Dr. F. N. Sassen een damesportret door Willem de
Zwart; van Mevr. Cohen TervaertIsraëls twee Seheveningsche
meisjes van Isaac Israëls en van Mevr. Stokvis—Farbstein een
marmeren buste van Toon Dupuis: Jeanne d’Arc. Een viertal
geschenken moge echter in het bijzonder met grooten dank ver
meld worden. De Vereeniging van Moderne Kunst schonk als
laatste geschenken, voordat deze Vereeniging omgezet werd in
de Vereeniging van Haagsche Museumvrienden, een zeer be
langrijk schilderij van Charley Toorop, de Appelboom, waar
door nu ook deze kunstenares, behalve door een klein zelfpor
tret en enkele vroegere werken uit het bruikleen Boendermaker
op waardige wijze in het Museum vertegenwoordigd is, alsmede
een penteekening met sepia van Matthijs Maris, de Doop. Mej.
Alma stond aan het Museum af den pleisterkop, het unieke af
gietsel van het portret van de schenkster door den Duitschen
beeldhouwer Kolbe en vond goed, dat wij, in overleg met den
beeldhouwer zelf, hiervan een afgietsel in brons lieten maken.
Een woord van dank past hierbij niet alleen aan de milde
schenkster, maar ook aan den beeldhouwer voor zjjn bereid
willigheid.
Een ander geschenk van groote beteekenis was het heiwerk
van Breitner, dat door den heer en Mevr. Dr. Ir. G. F. L. Philips
door bemiddeling van de Vereeniging van Haagsche Museum
vrienden geschonken werd.
Aangekocht werden een groote decoratieve teekening van
Thorn Prikker, de Rust op de vlucht naar Egypte. Tegelijker
tijd werd van denzelfden kunstenaar een groot raam in ge
brandschilderd glas verworven en twee mozaïeken, waardoor
deze belangrijke meester nu in zijn verschillende uitingsvormen
vertegenwoordigd is. Van Joep Nicolas kon het raam geplaatst
worden, dat reeds vroeger verworven was (eerste ontwerp voor
het bovengedeelte van het Grotiusraam in de Nieuwe Kerk te
Delft). De kunstenaar leverde daarbij een omlijsting, rijk gefi
gureerd, in zijn speciale vermurail-techniek. Een groot meer-
VERSLAG DIENST VOOR KUNSTEN EN WETENSCHAPPEN.