47
11
kleurig paneel in dezelfde techniek werd aangekocht, voorstel
lende de Rijkdommen der Aarde.
Belangrijk was ook de aankoop van een groot schilderij van
Raoul Hynckes, de Spons der Bitterheid, waarmee nu ook het
latere werk van dezen sedert kort veel meer gewaardeerden kun
stenaar op zeer representatieve wijze vertegenwoordigd is. Ver
dere aankoopen zijn: een kleine aquarel van Jacob Maris, straat
muzikanten uit zijn allereersten tijd, van Leo Gestel een gouache,
Landschap in Vlaanderen uit 1925, en een teekening Spaken-
burgsche visschers uit lateren tijd. Verder o.a. aquarellen van
de Fransche schilders Holy, Planson, een penteekening Azalea’s
van Rient van Santen, drie krijtteekeningen van Heinrich Cam-
pendonck, een aquarel, een gezicht op Rouaan, een zeer vroeg
werk van Bosboom.
Een der belangrijkste bruikleenen, behalve de reeds ge
noemde collectie van Dijk, was die van Mej. K. Cosman, omvat
tende schilderijen en aquarellen van Bauer, Breitner, Willem
Maris, Willem Roelofs, de Bock, Gabriël, Dijsselhof en anderen.
Verder een anonyme collectie, waardoor de verzameling Fran
sche Impressionisten, reeds door het bruikleen F. C. van groote
beteekenis, kon worden uitgebreid met een fraaie Manet, een
jonge vrouw in een tuin, met twee Pissaro’s, een jongenskop
van Cézanne, een dorp aan de Seine, zeer goed specimen van
Sisley en nog andere werken. Verder o.a. twee schilderijen van
Utrillo, een van Vlaminck, twee van Slevogt, een zelfportret van
Liebermann. Zeer welkom waren, uit dezelfde verzameling, ook
een aantal bronzen: een kinderkopje van Renoir, een danseres
van Degas, een klein naaktfiguurtje van Maillol, de bokser van
Renée Sintenis, eenige kleine dierfiguren van Aug. Gaul, een
stier van Tuaillon en een terracotta-zelfportret van Renée
Sintenis. De heer Jos. H. Gosschalk breidde zijn bruikleen uit
met enkele kleine schilderijen van fijne kwaliteit van Monticelli,
Daubigny en Jongkind, waarbij ook twee landschappen van
Othon Friesz en een Vlaminck. Van zeer groot belang waren
verder de bruikleenen van den heer van Kooten Kok en van den
heer Vecht. De heer van Kooten Kok stelde ter beschikking een
aantal werken van Van Konijnenburg, waaronder het beroemde
schilderij de Drakenstrijd en de zeer belangrijke vier groote
potloodteekeningen de Ossenwagen, de Witte ruiter, de Zwarte
ruiter, Pan en Syrinx en de twee krijtteekeningen met kraan
vogels. De heer Vecht stelde ter beschikking het zeer groote
schilderij van Jaap Weyand, de graflegging uit 1915, waardoor
de kunstbeweging van dien tijd met een van de belangrijkste
werken vertegenwoordigd is.
VERSLAG DIENST VOOR KUNSTEN EN WETENSCHAPPEN.