25
Het aantal reizigers bedroeg dus 376.000 (0,7 meer dan
in 1935. doch 25.035.000 (31,9 minder dan in 1930.
Van het stadsvervoer hebben de tramlijnen 84,5 de auto
buslijnen 15,5 verricht.
De opbrengst van het stadsvervoer per tram en bus te zamen
nam af met f 34.000 of 0,8 ten opzichte van 1935.
De beide interlocale tramlijnen brachten te zamen f 6.000
of 0,8 minder op dan in het vorige jaar.
Nog steeds wordt het taxibedrijf door uiterst lage loonen en
zeer lange arbeidstijden in staat gesteld abnormaal lage tarieven
te handhaven en daardoor een zeer belangrijke schade te be
rokkenen aan het tram- en busbedrijf.
Het in ons voorgaand verslag uitgesproken vertrouwen, dat
onze jarenlange correspondentie met Burgemeester en Wethou
ders, waarbij wij wezen op de schadelijke gevolgen voor de
gemeenschap, die veroorzaakt wordt door de zeer ongelijke
arbeidsvoorwaarden, zooals deze voorkomen in de beide soorten
bedrijven, die gezamenlijk het openbaar vervoer hebben te be
hartigen, spoedig effect zou opleveren, is beschaamd geworden.
Wel heeft de Gemeente enkele maatregelen ter zake van het
taxibedrijf getroffen, doch de verschillen in de arbeidsvoorwaar
den zijn daarmede niet noemenswaard verminderd.
Naast de taxiconcurrentie blijft ook het groote aantal rijwie
len een ongunstigen invloed op de exploitatie uitoefenen.
Met ingang van 1 Januari 1936 werden de loonen van ons
personeel opnieuw verlaagd en wel met 5 Zooals wij in ons
vorig verslag nader preciseerden, zijn de netto-loonen ten op
zichte van die, welke in 1927 golden, thans in totaal met 19,52
verlaagd.
In 1936 werden ten opzichte van het vorige jaar
meer af gelegd 42.592 motorwagen-km 0,4
71.273 aanhangwagen-km 1,5
266.873 bus-km 10,1
De exploitatie-kosten der tramlijnen zijn gedaald met f 151.000
4,1 die der buslijnen zijn gedaald met f 22.000 5,4
In de exploitatiekosten der buslijnen is aan belastingen,
inel. het bijzondere invoerrecht op benzine, een bedrag begrepen
van f 136.000, wat 35 uitmaakt van de totale exploitatiekosten
van het busbedrijf.
Door de vervanging van eenige benzine-bussen door diesel-
bussen is een besparing verkregen van f 27.000. Aan de diesel-
tractie zal in 1937 verdere uitbreiding worden gegeven.
Het exploitatie-overschot bedraagt f 134.000 meer dan vorig
jaar.
6