25
15
IX. Deelneming in andere bedrijven.
In het vorige jaarverslag deelden wij reeds mede, dat het
Koninklijk Besluit van 31 Juli 1935, hetwelk het ingevolge vroe
gere overheidsmaatregelen op 75 teruggebrachte aantal reizi
gers tot 25 van het aantal reizigers in het vorige jaar deed
slinken, de voortzetting van den busdienst DelftRotterdam
als zelfstandige busverbinding onmogelijk had gemaakt en dat
wij daarom onderhandelingen hadden aangeknoopt met de Ge
meente Rotterdam, die deze verbinding als uitbreiding van
haar busdienst RotterdamOverschie wenschte voort te zetten.
Deze onderhandelingen hadden tot resultaat, dat de N.V. Expe
ditiebedrijf J. P. de Cock (C.A.B.) op 1 Juli 1936 haar vergun
ning op de gemeente Rotterdam deed overschrijven.
Van 1 Januari t./m. 30 Juni werden 166.733 buskm af gelegd.
Na de overschrijving van de vergunning had de N.V. Expe
ditiebedrijf J. P. de Cock, wier aandeelen alle in het bezit
zijn van onze vennootschap, geen reden van bestaan meer, zoo-
dat tot liquidatie besloten werd. Deze liquidatie zal in 1937 haar
beslag krijgen. Aangezien onze vennootschap de eenige credi
trice van het Exp. Bedrijf J. P. de Cock is, zullen bij deze liqui
datie de nog voorhanden activa door onze vennootschap worden
overgenomen, terwijl de vorderingen van onze vennootschap
zullen worden afgeschreven. In verband hiermede is op de
Balans per 31 December 1936 de deelname in de C.A.B., die in
de vorige jaarbalans nog f 5.813,58 bedroeg, afgeschreven, terwijl
de Verlies- en Winstrekening met het C.A.B.-verlies over de
laatste periode van exploitatie, 1 Januari t./m. 30 Juni, tot een
bedrag van f 14.160,87, is belast.
Als deelneming in andere bedrijven is ons daarmede alleen
overgebleven het bezit van alle aandeelen in de N.V. Zuid-Hol-
landsche Autohandel Mij. (Z.H.A.M.) De Z.H.A.M. bezit een ver
gunning voor een busdienst den HaagVliegveld Waalhaven.
Zij oefent deze exploitatie uit op grond van een exploitatie-
contract met de K.L.M. De geheele administratie en het finan-
cieele beheer loopt over onze vennootschap. Het heeft daarom
geen doel deze exploitatie nog langer als een afzonderlijke onder
neming te beschouwen. Deze kan administratief beter op een
lijn worden gesteld met onze eigen busdiensten. In de Balans
per 31 December 1936 is daarom de deelname in de Z.H.A.M.,
die in onze vorige jaarbalans nog tot een bedrag van f 2.699,34
voorkwam, geheel afgeschreven, terwijl de exploitatie-ontvang-
sten en -uitgaven der Z.H.A.M. in de exploitatie van onzen
Autobusdienst zijn verwerkt.
In totaal werden voor den Z.H.A.M.-dienst 86.032 buskm resp.
taxikm afgelegd.