42
2
Curatoren der Openbare Gymnasia,
J. JE. A. LISMAN, Voorzitter.
MICHIELSEN, Secretaris.
De Gemeenteraad verleende bij besluit van 13 Juli en
met ingang van 1 September 1936 aan Dr. A. C. J. A. Greebe,
leeraar in de Nederlandsehe taal en geschiedenis, en aan Dr.
W. Macalester Loup, leeraar in de wiskunde en in de wis- en
natuurkundige aardrijkskunde, op hun verzoek eervol ontslag,
met dankbetuiging voor de aan het openbaar gymnasiaal onder
wijs bewezen diensten. Bij dezen dank sluiten wij ons geheel aan.
Wat de leerlingen betreft: gedrag en vlijt gaven over het
algemeen geen reden tot klagen. De vorderingen lieten evenwel
bij een te groot aantal leerlingen nog steeds te wenschen over.
Eenerzijds is dit het gevolg van een gebrek aan assiduïteit bij
het wrerken in het begin van het schooljaar, waardoor achter
stand ontstaat, die meestal moeilijk wordt ingehaald. Ander
zijds dit geldt voor de eerste klas vloeit dit euvel voort uit
de bezwaren van aanpassing bij het nieuwe onderwijssysteem en
de nieuwe schoolomgeving.
Overigens begrijpen te veel ouders nog niet, dat de gymna
siale opleiding aan de capaciteiten hunner kinderen te zware
eischen stelt.
Het is ten slotte voor de meeste ouders onverschillig, voor
welk onderwijs, h.b.s. of gymnasium, hunne kinderen geschikt
zijn. Bij de weinige leiding, die van de hoofden der lagere scho
len ten behoeve van een toch noodzakelijke selectie uitgaat, heeft
dit tot gevolg, dat zoo goed als alle candidaten zekerheidshalve
toelatingsexamen doen zoowel voor de h.b.s. als voor het gym
nasium. In de drukke maand Juli, terwijl de docenten reeds met
werk overkropt zijn, moet dan alle schriftelijk examenwerk dub
bel gecorrigeerd worden en de correctie van het werk der niet-
geslaagden blijkt achteraf doelloos te zijn geweest. Daar het
bovendien nogal eens voorkomt, dat ouders, wier kind voor het
admissie-examen geslaagd is, het niet de moeite waard vinden,
binnen den voor antwoord gestelden termijn mede te deelen, op
welke school zijn plaatsing verlangd wordt, ondergaat de klasse-
indeeling van de leerlingen, respectievelijk het vormen van pa-
rallel-klassen voor den nieuwen cursus dikwijls ongewenschte
vertraging.
VERSLAG VOORTGEZET ONDERWIJS.