26
6
Beurtvaart
Woonschepen.
Stremmingen.
Personeel.
vasten dienst
Beweegbare
bruggen.
B. MARKTWEZEN.
Aan het einde van het verslagjaar waren 9 personen in
--1'.t aan het Marktwezen verbonden, terwijl 3 personen,
tonnenmaat der binnengekomen schepen bewoog zich ten op
zichte van de laatste jaren in een stijgende lijn. De oorzaak
hiervan moet hoofdzakelijk gezocht worden in een kleine
opleving van de binnenscheepvaart. In het geheel kwamen
langs het havenkantoor aan de Laakhaven binnen 12.207 vaar
tuigen, waarvoor het havengeld per reis werd betaald, met een
laadvermogen van 1.172.789 ton (van 1.000 kg) tegen 11.204 vaar
tuigen met een laadvermogen van 1.030.110 ton in 1936; langs
het havenkantoor Mabrug 2.220 vaartuigen, waarvoor het
havengeld per reis werd betaald, met een laadvermogen van
20.140 ton tegen 2.023 vaartuigen met een laadvermogen van
17.429 ton in 1936, te zamen 14.427 vaartuigen tegen 13.227
in 1936.
De aanvoer van zand was gedurende het afgeloopen jaar
hoewel onbelangrijk, toch iets gunstiger dan in 1936. Het aantal
daarvoor gebezigde vaartuigen bedroeg 650 met een laadver
mogen van 96.166 ton. Deze cijfers waren in 1936 onderscheiden
lijk 460 en 72.415.
De beurtvaart is in het verslagjaar wederom niet gunstig
geweest. Deze tak van nijverheid heeft veel te lijden van het
toenemend vervoer per auto. Door 41 vaartuigen werden ge
regelde scheepvaartdiensten onderhouden tusschen deze ge
meente en andere plaatsen.
Het aantal woonschepen beweegt zich in een stijgende lijn;
aan het einde van het verslagjaar waren 48 van deze vaartuigen
aanwezig tegen 43 en 42 onderscheidenlijk op ultimo December
1936 en 1935.
Ook dit jaar vonden eenige stremmingen plaats, hoofd
zakelijk als gevolg van laige waterstanden. Voorts zonken op
enkele plaatsen in de vaarwaters der Gemeente vaartuigen. Zij
werden echter alle tijdig gelicht.
Gedurende het verslagjaar passeerden door de negen beweeg
bare bruggen in geopenden stand 64.140 vaartuigen, gemiddeld
per etmaal circa 214.
In verband met de omstandigheid, dat de schepen, die niet
met eigen kracht varen, gedurende het verslagjaar door de
sleepbooten naar en van hun ligplaats werden gehaald, is van
de electrische doorhaalinrichting bij de brug over de Laak
haven in den Rijswijkscheweg in 1937 slechts 78 maal gebruik
gemaakt.
VERSLAG GEM. DIENST VAN HAVEN- BN MARKTWEZEN.