26 6 Beurtvaart Woonschepen. Stremmingen. Personeel. vasten dienst Beweegbare bruggen. B. MARKTWEZEN. Aan het einde van het verslagjaar waren 9 personen in --1'.t aan het Marktwezen verbonden, terwijl 3 personen, tonnenmaat der binnengekomen schepen bewoog zich ten op zichte van de laatste jaren in een stijgende lijn. De oorzaak hiervan moet hoofdzakelijk gezocht worden in een kleine opleving van de binnenscheepvaart. In het geheel kwamen langs het havenkantoor aan de Laakhaven binnen 12.207 vaar tuigen, waarvoor het havengeld per reis werd betaald, met een laadvermogen van 1.172.789 ton (van 1.000 kg) tegen 11.204 vaar tuigen met een laadvermogen van 1.030.110 ton in 1936; langs het havenkantoor Mabrug 2.220 vaartuigen, waarvoor het havengeld per reis werd betaald, met een laadvermogen van 20.140 ton tegen 2.023 vaartuigen met een laadvermogen van 17.429 ton in 1936, te zamen 14.427 vaartuigen tegen 13.227 in 1936. De aanvoer van zand was gedurende het afgeloopen jaar hoewel onbelangrijk, toch iets gunstiger dan in 1936. Het aantal daarvoor gebezigde vaartuigen bedroeg 650 met een laadver mogen van 96.166 ton. Deze cijfers waren in 1936 onderscheiden lijk 460 en 72.415. De beurtvaart is in het verslagjaar wederom niet gunstig geweest. Deze tak van nijverheid heeft veel te lijden van het toenemend vervoer per auto. Door 41 vaartuigen werden ge regelde scheepvaartdiensten onderhouden tusschen deze ge meente en andere plaatsen. Het aantal woonschepen beweegt zich in een stijgende lijn; aan het einde van het verslagjaar waren 48 van deze vaartuigen aanwezig tegen 43 en 42 onderscheidenlijk op ultimo December 1936 en 1935. Ook dit jaar vonden eenige stremmingen plaats, hoofd zakelijk als gevolg van laige waterstanden. Voorts zonken op enkele plaatsen in de vaarwaters der Gemeente vaartuigen. Zij werden echter alle tijdig gelicht. Gedurende het verslagjaar passeerden door de negen beweeg bare bruggen in geopenden stand 64.140 vaartuigen, gemiddeld per etmaal circa 214. In verband met de omstandigheid, dat de schepen, die niet met eigen kracht varen, gedurende het verslagjaar door de sleepbooten naar en van hun ligplaats werden gehaald, is van de electrische doorhaalinrichting bij de brug over de Laak haven in den Rijswijkscheweg in 1937 slechts 78 maal gebruik gemaakt. VERSLAG GEM. DIENST VAN HAVEN- BN MARKTWEZEN.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1937 | | pagina 485