42
36
niet onafgebroken dezelfde soort onderwijs genoten werd. Dit
blijkt uit het volgende overzicht.
Terwijl het aantal geslaagden in de jaren 1933/1937 met on
geveer 20 pCt. is toegenomen, onderging het aantal, waarvan
de duur van den leertijd niet bekend was, een verdubbeling; het
deel, dat deze leerlingen vormden van het totaal aantal geslaag
den, nam toe van 10,2 tot 19,5 pCt. Vooral het jaar 1937 vertoont
een sterke vermeerdering.
In het bijzonder bij het h.b.s.-onderwijs blijkt het aantal leer
lingen, te wier aanzien de duur van den leertijd niet was vast te
stellen, steeds groot te zijn en in belangrijke mate te zijn toege
nomen. Ter illustratie daarvan volgen hier de cijfers voor de
verschillende richtingen van onderwijs in 1933 en 1937.
De verhoudingscijfers voor de h.b.s.-en liggen dus boven die
voor alle richtingen te zamen.
Kon worden vastgesteld tot en met 1933, dat het overgroote
deel der leerlingen, die aanvankelijk ander, niet gelijkwaardig
onderwijs hadden genoten, afkomstig was van een u.l.o.-school
(in 1932 en 1933 van de 75 ondersch. 74 achtereenvolgens 50 en
54), later is dit aantal naar verhouding kleiner geworden (1934
t./m. 1937 van de ondersch. 107, 111, 116 en 170 achtereenvolgens
69, 62, 59 en 65). Een toenemend grooter deel was afkomstig van
andere niet gelijk waardige inrichtingen van onderwijs; vooral
het aantal leerlingen van Indische onderwijsinrichtingen moet
in dit verband genoemd worden.
Een overzicht, aangevende uit welke klassen bij het u.l.o. de
geslaagden afkomstig waren en in welke klassen zij bij het m.o.
geplaatst werden, volgt hier voor de jaren 1933 t./m. 1937.
VERSLAG VOORTGEZET ONDERWIJS.
Jaar.
H.b.s.
1933
1937
1933
1934
1935
1936
1937
In pCt.
12,6
23,2
Abs.
74
170
Abs.
8
20
Geslaagd voor het eindexamen
(alle richtingen van onderwijs te zamen).
728
756
782
800
874
Abs.
62
135
In pCt.
10,2
14,2
14,2
14,5
19,5
In pCt.
5,7
19,-
Gymnasia.
In pCt.
4,8
9,5
Handels(dag)school.
Abs.
4
15
Duur van den leertijd
niet bekend.
Absoluut.
74
107
111
116
170
Alle richtingen
te zamen.
In pCt.
10,2
19,5