Bijlage 46
VERSLAG van den Koninklijken Schouwburg te
’s-Gravenhage over het jaar 1937.
van het ge
bouw.
De Commissie van Beheer was bij den aanvang van het jaar Commissie van
samengesteld als volgt: voorzitter: Prof. Ir. C. L. van der Bilt, Beheer.
Wethouder van Onderwijs, als lid van het Dagelijksch Bestuur
der Gemeente; leden: Mejuffrouw H. H. Blaauw, Mr. D. J. I. van
den Oever, J. Spiesz en W. H. Vliegen, als leden van den
Gemeenteraad en Mr. G. A. van Haeften, Mevrouw A. M. van
HilleGaerthé, Dr. W. W. van der Meulen en Mr. J. A. Philipse,
als leden uit de ingezetenen van ’s-Gravenhage; secretaris: Dr.
Mr. A. Buriks, Chef van de afdeeling Onderwijs der Gemeente
secretarie; plv. secretaris: D. E. Nieborg, plv. Chef van de af
deeling Onderwijs der Gemeentesecretarie.
Het personeel bestond aan het einde van het verslagjaar uit: Personeel.
De toestand van het gebouw met inventaris was over het Toestand van het
algemeen goed. Verbetering van een aantal zitplaatsen op het gebouw met
Ie en 2e balcon is echter zeer wenschelijk. inventaris.
Voor het seizoen 19371938 werden vanwege den Kon. Couponboekjes.
Schouwburg couponboekjes ten verkoop aangeboden, geldig bij
diverse gezelschappen, echter niet bij de voorstellingen van den
vasten bespeler. Op 31 December 1937 waren in totaal 966
boekjes 9660 coupons) verkocht ten bedrage van f 13.680,43
netto. De kosten aan reclame, welke door de gezelschappen
worden betaald, bedragen in totaal f 410,70.
Aan den vasten bespeler werd het gebouw verhuurd tegen De verhuring
het geldende tarief gedurende de maanden Januari t./m. Mei
en September t./m. December, op de Vrijdag-, Zaterdag-, Zondag
en feestdagavonden; bovendien op de Zondag- en feestdagmid-
dagen. De overige avonden werd het gebouw zooveel mogelijk
aan andere gegadigden verhuurd.
Gedurende de zomermaanden Juni, Juli en Augustus werd
1 administrateur, in vasten dienst;
2 ambtenaren voor de administratie, in vasten dienst;
2 bureaulisten, in vasten dienst;
4 ambtenaren voor den tooneeldienst (waarvan 1 tevens dienst doet als
concierge en hoofdcontroleur), in vasten dienst;
9 werklieden voor den tooneeldienst, in vasten dienst, benevens 4 losse
avond werkers
1 werkman voor de centrale verwarming, in vasten dienst;
3 controleurs, waarvan 1 in lossen dienst;
1 suppoost, in lossen dienst;
1 portier, in lossen dienst;
5 ouvreuses, in lossen dienst;
2 terreinbewakers, in lossen dienst (aehterportiers)
5 werkvrouwen, in lossen dienst.