25 6 Uit deze tabel blijkt, dat de totale ontvangsten over het eerste halfjaar 1,8 gedaald, doch over het tweede halfjaar 8,5 gestegen zijn. Bij de beoordeeling van deze percentages is in acht te nemen, dat het eerste semester van het voorgaande jaar 1937 een be langrijke stijging der ontvangsten had vertoornd als gevolg van de feesten ter eere van het huwelijk van H.K.H. Prinses Juliana. Laat men de Januari-maand buiten beschouwing, dan vertoonen de overige 5 maanden van het eerste semester een stijging der ontvangsten tegenover het vorige jaar. De stijging der ontvangsten over het tweede semester is gunstig beïnvloed door de feesten ter herdenking van het 40- jarig Regeeringsjubileum van H.M. de Koningin, alsmede dooi de periode van sneeuwval in December. Ten aanzien van de daling van de ontvangsten der stads tramlijnen met f 87.000, zij er op gewezen dat de op 15 October 1937 opgeheven tramlijn 2 (oud) over 1937 nog f 132.000 had op gebracht, zoodat de overige stadstramlij nen f 45.000 meer hebben opgebracht dan in het vorige jaar. Het vervoer dat op tramlijn 2 plaats vond, heeft zich ver deeld over de buslijn T en de op 15 October 1937 geopende nieuwe buslijn K en daardoor medegewerkt tot de aanzienlijke stijging van de opbrengsten van het autobusvervoer. De opbrengst van het stadsvervoer per tram en bus te zamen nam ten opzichte van 1937 toe met f 158.000 of 3,6 De beide interlocale tramlijnen brachten te zamen f 17.000 of 2,2 meer op dan in het vorige jaar. In 1938 werden 57.774.000 reizigers vervoerd tegen 55.307.000 reizigers in 1937 en 78.581.000 reizigers in het topjaar 1930. Het aantal reizigers bedroeg dus 2.467.000 (4,5 meer dan in 1937, doch 20.807.000 (26.5 minder dan in 1930. Van het stadsvervoer hebben de tramlijnen 77,7 de auto buslijnen 22,3 bewerkstelligd. De groote achteruitgang der ontvangsten gedurende de crisis jaren was oorzaak, dat van 1931 af de vaste lasten niet meer ten volle werden opgebracht en dus met verlies werd gewerkt. Door de sterk gewijzigde verhoudingen op vervoersgebied, waardoor veel vervoer over is gegaan naar de auto en het rijwiel, was het niet waarschijnlijk, dat na afloop der crisis de ontvangsten in afzienbaren tijd tot een zoodanig peil zouden stijgen, dat het bedrijf weer winstgevend zou worden. Daarenboven vereischten de tengevolge van de conjunctuurwijziging verminderde waarde der bezittingen een verhoogde afschrijving, waaraan niet vol daan kon worden. De vennootschap was mitsdien overgekapi taliseerd geworden, zoodat het wenschelijk was geworden de kapitaalwaarde meer in overeenstemming te brengen met de verminderde bedrijfswaarde.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1938 | | pagina 475