25
6
Uit deze tabel blijkt, dat de totale ontvangsten over het
eerste halfjaar 1,8 gedaald, doch over het tweede halfjaar
8,5 gestegen zijn.
Bij de beoordeeling van deze percentages is in acht te nemen,
dat het eerste semester van het voorgaande jaar 1937 een be
langrijke stijging der ontvangsten had vertoornd als gevolg van
de feesten ter eere van het huwelijk van H.K.H. Prinses Juliana.
Laat men de Januari-maand buiten beschouwing, dan vertoonen
de overige 5 maanden van het eerste semester een stijging der
ontvangsten tegenover het vorige jaar.
De stijging der ontvangsten over het tweede semester is
gunstig beïnvloed door de feesten ter herdenking van het 40-
jarig Regeeringsjubileum van H.M. de Koningin, alsmede dooi
de periode van sneeuwval in December.
Ten aanzien van de daling van de ontvangsten der stads
tramlijnen met f 87.000, zij er op gewezen dat de op 15 October
1937 opgeheven tramlijn 2 (oud) over 1937 nog f 132.000 had
op gebracht, zoodat de overige stadstramlij nen f 45.000 meer
hebben opgebracht dan in het vorige jaar.
Het vervoer dat op tramlijn 2 plaats vond, heeft zich ver
deeld over de buslijn T en de op 15 October 1937 geopende
nieuwe buslijn K en daardoor medegewerkt tot de aanzienlijke
stijging van de opbrengsten van het autobusvervoer.
De opbrengst van het stadsvervoer per tram en bus te zamen
nam ten opzichte van 1937 toe met f 158.000 of 3,6
De beide interlocale tramlijnen brachten te zamen f 17.000
of 2,2 meer op dan in het vorige jaar.
In 1938 werden 57.774.000 reizigers vervoerd tegen 55.307.000
reizigers in 1937 en 78.581.000 reizigers in het topjaar 1930.
Het aantal reizigers bedroeg dus 2.467.000 (4,5 meer dan
in 1937, doch 20.807.000 (26.5 minder dan in 1930.
Van het stadsvervoer hebben de tramlijnen 77,7 de auto
buslijnen 22,3 bewerkstelligd.
De groote achteruitgang der ontvangsten gedurende de crisis
jaren was oorzaak, dat van 1931 af de vaste lasten niet meer ten
volle werden opgebracht en dus met verlies werd gewerkt. Door
de sterk gewijzigde verhoudingen op vervoersgebied, waardoor
veel vervoer over is gegaan naar de auto en het rijwiel, was het
niet waarschijnlijk, dat na afloop der crisis de ontvangsten in
afzienbaren tijd tot een zoodanig peil zouden stijgen, dat het
bedrijf weer winstgevend zou worden. Daarenboven vereischten
de tengevolge van de conjunctuurwijziging verminderde waarde
der bezittingen een verhoogde afschrijving, waaraan niet vol
daan kon worden. De vennootschap was mitsdien overgekapi
taliseerd geworden, zoodat het wenschelijk was geworden de
kapitaalwaarde meer in overeenstemming te brengen met de
verminderde bedrijfswaarde.