26 6 Scheepvaart Beurtvaart. Woonschepen. Stremmingen. B. MARKTWEZEN. Personeel. Beweegbare bruggen. Aan het einde van het verslagjaar waren 9 personen in vas ten dienst aan het Marktwezen verbonden, terwijl 3 personen, in vasten dienst van den Gemeentelijken Reinigingsdienst, voor rekening van den Dienst van Haven- en Marktwezen bij het Marktwezen waren tewerkgesteld. Bovendien waren verschei- III. BINNENHAVENS EN VAARTEN. De scheepvaart was gedurende het verslagjaar ongunstig. In het geheel kwamen langs het havenkantoor aan de Laakhaven binnen 10.562 vaartuigen, waarvoor het havengeld per reis werd betaald, met een laadvermogen van 1.028.681 ton (van 1.000 kg) tegen 12.207 vaartuigen met een laadvermogen van 1.172.789 ton in 1937; langs het havenkantoor Mabrug 2.134 vaartuigen, waarvoor het havengeld per reis werd betaald, met een laad vermogen van 18.922 ton tegen 2.220 vaartuigen met een laad vermogen van 20.140 ton in 1937, te zamen 12.696 vaartuigen tegen 14.427 in 1937. De aanvoer van zand was gedurende het afgeloopen jaar gunstiger dan in 1937. Het aantal daarvoor gebezigde vaar tuigen bedroeg 805 met een laadvermogen van 112.453 ton. Deze cijfers waren in 1937 onderscheidenlijk 650 en 96.166. De beurtvaart is in het verslagjaar wederom niet gunstig geweest. Deze tak van nijverheid heeft veel te lijden van het toenemend verkeer per auto. Door 35 vaartuigen werden gere gelde scheepvaartdiensten onderhouden tusschen deze gemeente en andere plaatsen. Het aantal woonschepen beweegt zich in een stijgende lijn; aan het einde van het verslagjaar waren 54 van deze vaartuigen aanwezig tegen 48 en 43 onderscheidenlijk op ultimo December 1937 en 1936. Ook dit jaar vonden eenige stremmingen plaats, hoofdzake lijk als gevolg van lage waterstanden. Voorts zonken op enkele plaatsen in de vaarwaters der Gemeente vaartuigen. Zij werden echter alle tijdig gelicht. Gedurende het verslagjaar passeerden door de negen beweeg bare bruggen in geopenden stand 56.485 vaartuigen, gemiddeld per etmaal circa 188. In verband met de omstandigheid, dat de schepen, die niet met eigen kracht varen, gedurende het verslagjaar door de sleepbooten naar en van hun ligplaats werden gehaald, is van de electrische doorhaalinrichting bij de brug over de Laakhaven in den Rijswijkscheweg in 1938 slechts 49 maal gebruik gemaakt. VERSLAG GEM. DIENST VAN HAVEN- EN MARKTWEZEN.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1938 | | pagina 512