26
6
Scheepvaart
Beurtvaart.
Woonschepen.
Stremmingen.
B. MARKTWEZEN.
Personeel.
Beweegbare
bruggen.
Aan het einde van het verslagjaar waren 9 personen in vas
ten dienst aan het Marktwezen verbonden, terwijl 3 personen,
in vasten dienst van den Gemeentelijken Reinigingsdienst, voor
rekening van den Dienst van Haven- en Marktwezen bij het
Marktwezen waren tewerkgesteld. Bovendien waren verschei-
III. BINNENHAVENS EN VAARTEN.
De scheepvaart was gedurende het verslagjaar ongunstig. In
het geheel kwamen langs het havenkantoor aan de Laakhaven
binnen 10.562 vaartuigen, waarvoor het havengeld per reis werd
betaald, met een laadvermogen van 1.028.681 ton (van 1.000 kg)
tegen 12.207 vaartuigen met een laadvermogen van 1.172.789
ton in 1937; langs het havenkantoor Mabrug 2.134 vaartuigen,
waarvoor het havengeld per reis werd betaald, met een laad
vermogen van 18.922 ton tegen 2.220 vaartuigen met een laad
vermogen van 20.140 ton in 1937, te zamen 12.696 vaartuigen
tegen 14.427 in 1937.
De aanvoer van zand was gedurende het afgeloopen jaar
gunstiger dan in 1937. Het aantal daarvoor gebezigde vaar
tuigen bedroeg 805 met een laadvermogen van 112.453 ton. Deze
cijfers waren in 1937 onderscheidenlijk 650 en 96.166.
De beurtvaart is in het verslagjaar wederom niet gunstig
geweest. Deze tak van nijverheid heeft veel te lijden van het
toenemend verkeer per auto. Door 35 vaartuigen werden gere
gelde scheepvaartdiensten onderhouden tusschen deze gemeente
en andere plaatsen.
Het aantal woonschepen beweegt zich in een stijgende lijn;
aan het einde van het verslagjaar waren 54 van deze vaartuigen
aanwezig tegen 48 en 43 onderscheidenlijk op ultimo December
1937 en 1936.
Ook dit jaar vonden eenige stremmingen plaats, hoofdzake
lijk als gevolg van lage waterstanden. Voorts zonken op enkele
plaatsen in de vaarwaters der Gemeente vaartuigen. Zij werden
echter alle tijdig gelicht.
Gedurende het verslagjaar passeerden door de negen beweeg
bare bruggen in geopenden stand 56.485 vaartuigen, gemiddeld
per etmaal circa 188.
In verband met de omstandigheid, dat de schepen, die niet
met eigen kracht varen, gedurende het verslagjaar door de
sleepbooten naar en van hun ligplaats werden gehaald, is van
de electrische doorhaalinrichting bij de brug over de Laakhaven
in den Rijswijkscheweg in 1938 slechts 49 maal gebruik gemaakt.
VERSLAG GEM. DIENST VAN HAVEN- EN MARKTWEZEN.