42
3
7
1
begrepen, ongeveer gelijk is, gemiddeld 24 a 25 leerlingen.
Aan de Gemeentelijke hoogere burgerscholen werden 72 a
73 van de candidaten voor het toelatingsexamen voor de
eerste klasse toegelaten, aan de bijzondere scholen was dit
aantal gemiddeld 76 a 77
2. De Kerstrapporten van de Gemeentelijke hoogere burger
scholen gaven cijfers omtrent de leerlingen der le klasse, welke
niet bevredigend waren. De cijfers van de eindrapporten waren
daarentegen gunstiger. Van de 336 leerlingen der eerste klasse
konden 274 worden bevorderd, dus 82
De moeilijkheden, welke deze leerlingen bij den overgang
van de lagere naar de middelbare scholen ondervinden, blijken
dus in den loop van den cursus belangrijk te zijn afgenomen.
3. Het aantal van de naar een hoogere klasse bevorderde
leerlingen van alle openbare hoogere burgerscholen B gezamen
lijk (waarbij de school aan de Valeriusstraat niet is mede-
geteld), was, uitgedrukt in procenten, ruim 81 (vorig jaar 78).
Aan de laatstbedoelde school was het percentage van het van
de 4e naar de 5e klasse bevorderden bijna 72.
4. Het resultaat van de eindexamens 1938 van alle laatst
genoemde openbare scholen was, dat van de 230 leerlingen, die
daaraan deelnamen, 203 slaagden, d.i. 87,5 (in het vorige jaar
ruim 85 Het aantal geslaagden aan de h.b.s.-A bedroeg
93,5
Van de 34 leerlingen der 3e klasse „eindonderwijs” van de
7e h.b.s. slaagden 31 voor het eindexamen, d.i. 91,2
5. De Commissie is van meening, dat door de vermindering
van het aantal deskundigen bij het eindexamen der hoogere
burgerscholen B van 5 op 3 het getuigschrift voor het met
gunstig gevolg af gelegde examen aan waarde heeft in geboet.
Een juiste waardeering van het examen in de Nederlandsche
taal en letterkunde, in Fransch, Engelsch en Duitsch, c.q. ook
in de staathuishoudkunde, de aardrijkskunde en de geschiedenis
door één deskundige is niet voldoende gewaarborgd.
Voorts ziet de Commissie in bedoelde vermindering nog een
ander bezwaar. Het terugbrengen van het aantal deskundigen
van 5 op 3 ging niet gepaard met een wijziging in de bepaling,
dat een eenstemmige beoordeeling der deskundigen beslissend
is voor den uitslag van het examen, ongeacht de door directeur
en leeraren uitgebrachte stemmen; de bevoegdheid van het
drietal deskundigen is hierdoor relatief in belangrijke mate
verhoogd.
6. De scholen, bezocht door veel leerlingen komende van
Indië, ondervinden daarvan wegens niet voldoende aansluiting
nadeel, vooral wanneer die leerlingen slechts korten tijd het
onderwijs volgen, waardoor veel storende mutaties ontstaan.
VERSLAG VOORTGEZET ONDERWIJS.