42
35
h.b.s.-en liggen dus
volledigheid der gegevens) het aantal leerjaren niet kon
worden vastgesteld.
In het algemeen blijkt het aantal meisjes, dat het einddiploma
in den minimum-leertijd behaalde, naar verhouding grooter te
zijn dan dat der jongens, terwijl ook de verhoudingseijfers van
de leerlingen, wier leertijd 2 of meer jaren langer duurde dan
de minimum-leertijd, voor de meisjes gunstiger zijn dan voor de
jongens; bij de gegevens over het jaar 1937/1938 komt een en
ander wel in bijzonder sterke mate tot uitdrukking.
Gedurende de laatste jaren was van een toenemend aantal
geslaagden de duur van den leertijd niet vast te stellen, doordat
niet onafgebroken dezelfde soort onderwijs genoten werd. Dit
blijkt uit het volgende overzicht.
Terwijl het aantal geslaagden in de jaren 1933/1938 met ruim
25 pCt. is toegenomen, werd het aantal, waarvan de duur van
den leertijd niet was vast te stellen^ meer dan tweemaal zoo
groot; het deel, dat deze leerlingen vormden van het totaal
aantal geslaagden, nam toe van 10,2 tot 18,8 pOt. Vooral de
jaren 1937 en 1938 leverden groote aantallen op.
In het bijzonder bij het h.b.s.-onderwijs blijkt het aantal leer
lingen, te wier aanzien de duur van den leertijd niet was vast te
stellen, steeds groot te zijn en in belangrijke mate te zijn toege
nomen. Ter illustratie daarvan volgen hier de cijfers voor de
verschillende richtingen van onderwijs in 1933, 1937 en 1938.
De verhoudingseijfers
boven die voor alle richtingen te zamen.
Kon worden vastgesteld tot en met 1933, dat het overgroote
deel der leerlingen, die aanvankelijk ander, niet gelijkwaardig
onderwijs hadden genoten, afkomstig was van een u.l.o.-school
(in 1932 en 1933 van de 75 ondersch. 74 achtereenvolgens 50 en
54), later is dit aantal naar verhouding kleiner geworden (1934
t./m. 1938 van de ondersch. 107, 111, 116, 170 en 172 achtereen-
VERSLAG VOORTGEZET ONDERWIJS.
Jaar.
1933
1934
1935
1936
1937
1938
Abs.
8
20
24
Absoluut.
74
107
111
116
170
172
In pCt.
10,2
19,5
18,8
steeds
In pCt.
5,7
19,"
13,9
Alle richtingen
te zatnen.
Abs.
74
170
172
In pCt.
12,6
23,2
21,8
voor de
Duur van den leertijd
niet vast te stellen.
In pCt.
10,2
14,2
14,2
14,5
19,5
18,8
H.b.s.
Abs.
62
135
138
Handels(dag)school.
Abs.
4
15
10
Geslaagd voor het eindexamen
(alle richtingen van onderwijs te zamen).
728
756
782
800
874
914
Gymnasia.
In pCt.
4,8
9,5
11,5
1933
1937
1938