25 6 denking van het 40-jarig Regeeringsjubileum van II. M. de Koningin, alsmede door de periode van sneeuwval in December, welke beide gunstige factoren dit jaar ontbraken. Daaren boven werd het vervoer ongunstig beïnvloed in de spannende periode, die aan het uitbreken van den Europeeschen oorlog vooraf ging. Het vervoer nam eehter spoedig daarna weer toe. De opbrengst van het stadsvervoer per tram en bus te zamen nam ten opzichte van 1938 toe met f 61.000 of 1,3 De beide interlocale tramlijnen brachten te zamen f 39.000 of 4,9 meer op dan in het vorige jaar. In 1939 werden 59.238.000 reizigers vervoerd tegen 57.774.000 reizigers in 1938 en 78.581.000 reizigers in het topjaar 1930. Het aantal reizigers bedroeg dus 1.464.000 (2,5 meer dan in 1938, doch 19.343.000 (24,6 minder dan in 1930. Van het stadsvervoer hebben de tramlijnen 75,8 de auto buslijnen 24,2 bewerkstelligd. Het nadeelig jaarsaldo bedraagt rond f 152.000 en moet door de beide aandeelhouders bijgepast worden. Dat het nadeelige jaarsaldo 1939 slechts f 8.000 kleiner is dan in het vorige jaar, ofschoon het exploitatie-overschot f 83.000 meer bedraagt, vindt zijn oorzaak in een koersverlies op effecten en een stijging der vaste lasten, die een gevolg is eensdeels van een aanmerkelijke verzwaring van de motorrijtuigenbelasting voor de Dieselbussen en anderdeels van de grootere storting, die in het Fonds Rollend Materieel moet worden gedaan o.a. in verband met verrichte groote herstellingen aan het trammate- rieel en de grootere storting in het Fonds voor Autobussen in verband met de aanschaffing van 30 nieuwe bussen. Den 23sten Juni van het verslagjaar is op eenvoudige wijze herdacht, dat het Haagsche trambedrijf, het oudste trambedrijf hier te lande, 75 jaar geleden zijn eerste tramlijn opende. Aan het personeel is bij die gelegenheid een dag extra-verlof en f 5,gratificatie toegekend. De door de mobilisatie veroorzaakte moeilijkheden beperkten zich tot het aan onzen dienst onttrekken van een aantal leden van het personeel en de vordering van de helft der remise te Wassenaar. De daardoor ontstane moeilijkheden waren niet van ernstigen aard. De opleiding van nieuw personeel, ondersteu ning van gemobiliseerd personeel en verschilllende maatregelen ter bescherming tegen luchtaanvallen veroorzaakten eehter aanmerkelijke kosten. RAAD VAN BEHEER EN DIRECTIE. 15 November is ons door den dood ons medelid de Heer Jhr. Mr. L. den Beer Poortugael ontvallen, die van de oprichting van de Vennootschap af deel uitmaakte van ons College en van

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1939 | | pagina 482