25
6
denking van het 40-jarig Regeeringsjubileum van II. M. de
Koningin, alsmede door de periode van sneeuwval in December,
welke beide gunstige factoren dit jaar ontbraken. Daaren
boven werd het vervoer ongunstig beïnvloed in de spannende
periode, die aan het uitbreken van den Europeeschen oorlog
vooraf ging. Het vervoer nam eehter spoedig daarna weer toe.
De opbrengst van het stadsvervoer per tram en bus te zamen
nam ten opzichte van 1938 toe met f 61.000 of 1,3
De beide interlocale tramlijnen brachten te zamen f 39.000
of 4,9 meer op dan in het vorige jaar.
In 1939 werden 59.238.000 reizigers vervoerd tegen 57.774.000
reizigers in 1938 en 78.581.000 reizigers in het topjaar 1930.
Het aantal reizigers bedroeg dus 1.464.000 (2,5 meer dan in
1938, doch 19.343.000 (24,6 minder dan in 1930.
Van het stadsvervoer hebben de tramlijnen 75,8 de auto
buslijnen 24,2 bewerkstelligd.
Het nadeelig jaarsaldo bedraagt rond f 152.000 en moet door
de beide aandeelhouders bijgepast worden.
Dat het nadeelige jaarsaldo 1939 slechts f 8.000 kleiner is dan
in het vorige jaar, ofschoon het exploitatie-overschot f 83.000
meer bedraagt, vindt zijn oorzaak in een koersverlies op effecten
en een stijging der vaste lasten, die een gevolg is eensdeels van
een aanmerkelijke verzwaring van de motorrijtuigenbelasting
voor de Dieselbussen en anderdeels van de grootere storting, die
in het Fonds Rollend Materieel moet worden gedaan o.a. in
verband met verrichte groote herstellingen aan het trammate-
rieel en de grootere storting in het Fonds voor Autobussen in
verband met de aanschaffing van 30 nieuwe bussen.
Den 23sten Juni van het verslagjaar is op eenvoudige wijze
herdacht, dat het Haagsche trambedrijf, het oudste trambedrijf
hier te lande, 75 jaar geleden zijn eerste tramlijn opende. Aan
het personeel is bij die gelegenheid een dag extra-verlof en
f 5,gratificatie toegekend.
De door de mobilisatie veroorzaakte moeilijkheden beperkten
zich tot het aan onzen dienst onttrekken van een aantal leden
van het personeel en de vordering van de helft der remise te
Wassenaar. De daardoor ontstane moeilijkheden waren niet van
ernstigen aard. De opleiding van nieuw personeel, ondersteu
ning van gemobiliseerd personeel en verschilllende maatregelen
ter bescherming tegen luchtaanvallen veroorzaakten eehter
aanmerkelijke kosten.
RAAD VAN BEHEER EN DIRECTIE.
15 November is ons door den dood ons medelid de Heer
Jhr. Mr. L. den Beer Poortugael ontvallen, die van de oprichting
van de Vennootschap af deel uitmaakte van ons College en van