16 Mechanische tractie. Als gevolg van den oorlogstoestand ondervond het vuilver- voer naar Drente tijdelijk stagnatie en moest gedurende het tijdvak 10 Mei tot 3 Juli de reserve-vuilnisbergplaats aan den Fruitweg in gebruik worden genomen. Totaal werd 12 204 ton vuil gestort, welke hoeveelheid, na herstel van den vuilafvoer naar Drente op 1 Juli, geleidelijk weer kon worden vervoerd. Op 21 Augustus was de reserve-vuilnisbergplaats ontruimd. Op een mede wegens de stagnatie in den vuilafvoer in ge bruik genomen stortplaats, gelegen in de Westduinen nabij de Duivelandschestraat, werd 2 215 ton vuil gestort, afkomstig uit de Scheveningsche secties. De aan den tijdelijken opslag verbon den kosten ten bedrage van f 19.400,— werden door de V.A.M. gedragen. Voorzieningen werden getroffen om bij luchtaanvallen tijdig te kunnen optreden. Hiertoe behooren o.m. het instellen van waakdiensten, door chauffeurs des nachts te verrichten, aan de verschillende depóts. Op den Dienst, als aangewezen centraal punt voor het vorde ren van auto’s, werd in den loop van het jaar door andere Ge meentediensten veelvuldig een beroep gedaan. De daarbij van particuliere ondernemingen noodige medewerking werd in het algemeen vlot verleend. Aan het verzoek van het Hoofd van den Luchtbeschermings dienst om zooveel mogelijk gebouwen voor huisvesting van zijn personeel beschikbaar te stellen, werd, voor zoover het dienst belang het toeliet, tegemoet gekomen. Behalve aan het Hoofd bureau is thans ook aan het Centraal Depót, het Depót Oost en enkele posthuizen personeel van den Luchtbeschermingsdienst ondergebracht. Onmiddellijk na het bombardement van Rotterdam werd door de gemeente ’s-Gravenhage hulp verleend. De leiding van de technische hulp in den ruimsten zin van het woord werd door het Gemeentebestuur aan ondergeteekende opgedragen. Van de omvangrijke werkzaamheden werd in December van dit jaar een uitvoerig rapport bij het Gemeentebestuur ingezonden, hetwelk nadien in de pers werd gepubliceerd. De moeilijkheden, bij de aanschaffing van materialen onder vonden, konden in het afgeloopen jaar vrijwel worden over wonnen. Dit bleek in het laatst van het jaar echter niet steeds meer mogelijk. Op het eind van dit jaar waren aanwezig: 28 benzine- electrische roltrommel-huisvuil auto’s, 25 roltrommelauto’s ge dreven door benzine-motor, 5 roltrommelauto’s gedreven door dieselmotor, 5 motor-sproeiwagens, 4 motor-veegmachines, 7 zelf- 4 VERSLAG GEMEENTELIJKE REINIGINGSDIENST.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1940 | | pagina 212