25
6
Gedurende de oorlogsdagen waren de ontvangsten uitermate
gering. Op Isten Pinksterdag 12 Mei, den slechtsten dag, werd
b.v. slechts 5 pCt. ontvangen van de opbrengst van denzelfden
dag in het vorige jaar, de 2de Pinksterdag bracht 9 pCt. der
ontvangsten van dien dag in 1939 op. Het autobusvervoer stond
gedurende de oorlogsdagen geheel stil, daar alle chauffeurs en
alle autobussen ter beschikking van Defensie gehouden moesten
worden.
Na de capitulatie herkreeg het tram vervoer spoedig weer
een bevredigenden omvang. Het autobusverkeer moest echter
reeds dadelijk zeer sterk worden beperkt tengevolge van de
distributie van vloeibare brandstoffen hier te lande. De ons
verleende brandstof toewijzingen werden sindsdien telkens nog
verkleind. Slechts 1 buslijn mocht over het geheele traject en
2 buslijnen over een gedeelte van de route in stand gehouden
worden, de 5 overige buslijnen moesten opgeheven worden,
terwijl het aantal dagelijksche diensten, die op de overgebleven
3 buslijnen gereden mochten worden, buitendien nog zeer
beperkt werd. In de gewone lijndiensten mocht al spoedig niet
meer dan 27 pCt. van het normale aantal buskilometers worden
afgelegd. Een groot deel van de door deze inkrimpingen over
tollig geworden chauffeurs werd te werk gesteld als conducteur
bij de tramdiensten.
Het normale extra-busvervoer en het touringcarvervoer zijn
sedert 10 Mei geheel vervallen. Daarentegen heeft een vrij
omvangrijk extra-vervoer ten behoeve van verschillende Duit-
sche instanties plaats gevonden.
Het exploitatie-overschot bedroeg dus f 1.945.978 of rond
f 228.000 (13,3 pCt.) meer dan vorig jaar. Dientengevolge kon
de Verlies- en Winstrekening met een batig saldo van rond
f 2.600 worden afgesloten.
In de onderstaande tabel is voor de stadslijnen en de autobus
lijnen een overzicht gegeven van de dalingen en de stijgingen
der totale ontvangsten (personen-, goederenvervoer, reclame en
diversen) in de perioden Januari t./m. April en Mei t./m. Decem
ber van het jaar 1940, die praktisch geacht mogen worden samen
te vallen met de boven beschouwde gedeelten van dat jaar, ver
geleken met dezelfde perioden van het jaar 1939.
Stadstramlijnen
Autobusljjnen
Januari t./m. April. Mei t./m. December. Totaal.
I
4-f 141.000 (4-13,2 %)l+f 115.000 (4- 4,7 4-f 256.000
4-„ 97.000 (4-28,-%)j „311.000 41,9 %)j 214.000 (—19,6