25 6 Gedurende de oorlogsdagen waren de ontvangsten uitermate gering. Op Isten Pinksterdag 12 Mei, den slechtsten dag, werd b.v. slechts 5 pCt. ontvangen van de opbrengst van denzelfden dag in het vorige jaar, de 2de Pinksterdag bracht 9 pCt. der ontvangsten van dien dag in 1939 op. Het autobusvervoer stond gedurende de oorlogsdagen geheel stil, daar alle chauffeurs en alle autobussen ter beschikking van Defensie gehouden moesten worden. Na de capitulatie herkreeg het tram vervoer spoedig weer een bevredigenden omvang. Het autobusverkeer moest echter reeds dadelijk zeer sterk worden beperkt tengevolge van de distributie van vloeibare brandstoffen hier te lande. De ons verleende brandstof toewijzingen werden sindsdien telkens nog verkleind. Slechts 1 buslijn mocht over het geheele traject en 2 buslijnen over een gedeelte van de route in stand gehouden worden, de 5 overige buslijnen moesten opgeheven worden, terwijl het aantal dagelijksche diensten, die op de overgebleven 3 buslijnen gereden mochten worden, buitendien nog zeer beperkt werd. In de gewone lijndiensten mocht al spoedig niet meer dan 27 pCt. van het normale aantal buskilometers worden afgelegd. Een groot deel van de door deze inkrimpingen over tollig geworden chauffeurs werd te werk gesteld als conducteur bij de tramdiensten. Het normale extra-busvervoer en het touringcarvervoer zijn sedert 10 Mei geheel vervallen. Daarentegen heeft een vrij omvangrijk extra-vervoer ten behoeve van verschillende Duit- sche instanties plaats gevonden. Het exploitatie-overschot bedroeg dus f 1.945.978 of rond f 228.000 (13,3 pCt.) meer dan vorig jaar. Dientengevolge kon de Verlies- en Winstrekening met een batig saldo van rond f 2.600 worden afgesloten. In de onderstaande tabel is voor de stadslijnen en de autobus lijnen een overzicht gegeven van de dalingen en de stijgingen der totale ontvangsten (personen-, goederenvervoer, reclame en diversen) in de perioden Januari t./m. April en Mei t./m. Decem ber van het jaar 1940, die praktisch geacht mogen worden samen te vallen met de boven beschouwde gedeelten van dat jaar, ver geleken met dezelfde perioden van het jaar 1939. Stadstramlijnen Autobusljjnen Januari t./m. April. Mei t./m. December. Totaal. I 4-f 141.000 (4-13,2 %)l+f 115.000 (4- 4,7 4-f 256.000 4-„ 97.000 (4-28,-%)j „311.000 41,9 %)j 214.000 (—19,6

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1940 | | pagina 393