25 7 Ten gevolge van de vermindering van het auto- en taxiver- keer en niet het minst ook ten gevolge van de opheffing van de meeste autobuslijnen nam de bezetting der trams aanmerkelijk toe. Daar stond echter tegenover, dat de tijden, waarop de trams mochten rijden, in verband met de daarbij optredende vonken- vorming, wegens het luchtgevaar meer en meer werden verkort, totdat het voor het geheele land geldende voorschrift kwam, dat de trams eerst om 7 uur mochten uitrukken en reeds te 20'/2 uur weer binnen moesten zijn, terwijl de bussen tot 22 uur mochten blpven rijden. Door deze voorschriften verviel vrijwel het geheele avondvervoer, terwijl de trams hun dagelijkschen diensttijd tot 70 pCt. van den normalen duur zagen terug gebracht. Een en ander had uiteraard een ongunstigen invloed op de ontvangsten van ons bedrijf. Ook voor de geheele stad had die noodzakelijke veiligheidsmaatregel zeer nadeelige gevolgen. Wij hebben daarom een aantal maatregelen ingevoerd ter beteuge ling van het euvel der vonkvorming, teneinde daarmede de reden van het verbod langer te blijven rijden weg te nemen. Hoewel eerst vallende in het op dit verslagjaar volgende jaar, zij hier medegedeeld, dat wij onze pogingen met succes bekroond zagen toen wij den 11 Januari 1941 als eenige tramonderneming hier te lande toestemming verkregen de tram- en busdiensten tot 23 uur te verlengen. De directe oorlogsschade, die ons bedrijf gedurende de oor logsdagen heeft geleden, bleef tot een bedrag van rond f 4.000 beperkt. Gelukkig hebben wij onder ons personeel geen gesneu velden te betreuren, één hulpconducteur werd zwaar gewond doch ook deze zal niet blijvend invalide zijn. Na den brand te Rotterdam hebben 47 onzer bussen gedurende eenige dagen dienst gedaan voor het transport van vluchte lingen. Een ploeg bovenleidingsmanschappen heeft gedurende eenige weken hulp verleend bij de herstellingswerkzaamheden aan het zwaar beschadigde gemeentelijke tramnet te Rotterdam. De sedert de capitulatie ondervonden indirecte schade is vrij belangrijk. Tengevolge van de beslagleggingen op garage- en remiseruimten moet een groot deel van het materieel, vooral van de autobussen, voortdurend in de openlucht stationneeren, waar door deze wagens in waarde achteruitgaan. De eenige malen gewijzigde verduisteringsvoorschriften had den tengevolge, dat wij ter naleving van die voorschriften een bedrag van ruim f 20.000 hebben moeten besteden. De schadelijke invloed van de ingevolge de verduisteringsvoorschriften inge korte diensttijden van tram en bus werden hiervoor reeds gememoreerd.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1940 | | pagina 394