25 De ingevolge de opdracht der Duitsche Autoriteiten tot vrij making van het Plein, tot stand gebrachte verlegging van de eindpunten der beide interlocale tramlijnen van het Plein naar de Turfmarkt heeft, voorzoover de door ons bedrijf verrichte werkzaamheden betreft, een bedrag van rond f 43.000 en buiten dien aan door de Gemeentelijke diensten verrichte werkzaam heden rond f 12.000 gekost. Een zeer groote last drukt op ons bedrijf door het sedert 25 Juli 1940 geldende voorschrift om alle leden der Duitsche Weermacht en Politie vrij te vervoeren. Van Augustus tot en met December werden door ons personeel uit dien hoofde 1.306.323 gratis reizigers geteld. De omvang van dit gratis vervoer is sindsdien nog belangrijk gestegen. Dit massale vrjj- vervoer, dat zich in hoofdzaak op eenige tram- en buslijnen samentrekt, vordert de inlegging van extra tramwagens. Ook de busdiensten zouden daarvoor aanmerkelijk uitgebreid moeten worden, doch het heerschende brandstoftekort maakt zulks onmogelijk, zoodat het gevolg daarvan is, dat de bussen zwaar overbelast worden, terwijl dagelijks groote aantallen gewone reizigers aan de bushalten achtergelaten moeten worden. Wij zijn met alle overige tramwegondernemers van oordeel, dat de kosten van dit verplichte vrije vervoer niet door de betrokken vervoersbedrijven doch door de gemeenschap gedra gen behoort te worden als zijnde zuivere bezettingskosten, zoodat de Staat der Nederlanden ons deze kosten dient te vergoeden, hetgeen tot nu toe echter niet is geschied. De steeds toenemende schaarschte aan vloeibare brandstof gaf ons aanleiding proeven te nemen met hout- en turfgasgene- ratoren, waarna overgegaan is tot de bestelling van 31 houtgas generatoren, die echter eerst in 1941 geleverd zullen worden. De opbrengst van het stadsvervoer per tram en bus te zamen nam ten opzichte van 1939 toe met f 42.000 of 0,9 pCt. Van het stadsvervoer hebben de tramlijnen 81,4 pCt., de auto buslijnen 18,6 pCt. bewerkstelligd. Het voordeelig jaarsaldo bedraagt rond f 2.600 en wordt op nieuwe rekening overgebracht. Ofschoon ons bedrijf, zooals uit het voorgaande blijkt, zijn deel in de door de tijdsomstandigheden veroorzaakte zware lasten ongetwijfeld gehad heeft, zoo geeft het feit, dat het ver streken jaar met een batig saldo sluit, wat sedert 1930 voor het eerst weer is verkregen, toch reden tot bevrediging. In het bijzonder is het verheugend te noemen, dat het totale aantal vervoerde reizigers, niettegenstaande het autobusbedrijf tot op 14 van den normalen omvang moest worden teruggebracht, toch is toegenomen. 8

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1940 | | pagina 395