25 16 In verband met de verlenging van tramlijn 5 naar de Appel- straat werd op 1 October het eindpunt Appelstraat van bus lijn P verplaatst naar Haagweg hoek Thorbeckelaan. Het 22 Mei tot WaalsdorperwegNassauplein verkorte traject van buslijn R werd met ingang van 16 Juli verlengd tot Hofweg. V. Wijzigingen in de Tarieven. In de tarieven kwam geen wijziging, behoudens de instelling van een nachttarief van 25 cent per rit voor de eenigen tijd gereden nachtritten ScheveningenDen Haag. Vroegdienst Lijn 1/2. Deze werd tot en met 9 Mei gereden en daarna opgeheven. Vervanging van Tramritten. In verband met het vervroegde inrukken der trams werden van 10 tot 31 Augustus tusschen 22.35 uur en 24.00 uur langs de routes van de tramlijnen 8 en 14 dagelijks 5 busritten en van de tramlijn 9 dagelijks 6 bus- ritten afgelegd. Postritten. Van 10 Mei t./m. 16 Juni werden geen postritten gereden. Het aantal van 5 postritten werd van 17 Juni t./m. 1 November weer gereden en daarna verminderd tot 3 ritten per werkdag Postgiroritten. Van 5 Februari t./m. 30 Maart werden dagelijks eenige ritten voor den Postgirodienst gereden. H.S.M.-stationSt. Barbarakerkhof. Deze op den 3en Woensdag van de maand onderhouden verbinding werd in April voor het laatst gegeven en daarna niet meer hervat. Schouwburgritten, Nachtritten, Gecontractueerd vervoer en de verschillende Rondritten werden niet uitgevoerd. Militair Vervoer en Bezettingsvervoer. Gedurende de oorlogs dagen werd een groot aantal bussen voor militair vervoer gevorderd, terwijl het geheele overige materieel ten behoeve van Defensie gehouden moest worden. Na de capitulatie werden nog verschillende vervoeren voor de Nederlandsche Weermacht en het Roode Kruis uitgevoerd, o.a. om vluchtelingen uit Rotterdam te halen, terwijl verder ritten naar België, Noord-Frankrijk en Duitschland gemaakt werden. In den zomer en den herfst werden een groot aantal ritten in het binnenland en naar Duitschland in opdracht van de Duitsche Militaire- en burgeroverheden uitgevoerd. Buiten dien werden 30 bussen met chauffeurs in huur gevorderd door de Verkehrsdirektion in Brussel voor ritten in België en Frankrijk. lijdelijke diensten en rondritten.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1940 | | pagina 403