43 34 Terwijl het aantal geslaagden in de jaren 1933/1940 met bijna 40 pCt. is toegenomen, steeg het aantal, waarvan de duur van den leertijd niet was vast te stellen, in veel sterker mate; het deel, dat deze leerlingen vormden van het totaal aantal geslaag den, was zeer belangrijk, vooral in de jaren 1937 t./m. 1939. Uit het overzicht blijkt voorts, dat een groot deel der leerlingen, die aanvankelijk ander, niet gelijkwaardig onderwijs hadden genoten, afkomstig was van het u.l.o.; in dit verband moeten eveneens vermeld worden leerlingen van Indische onder wijsinrichtingen. Wat de richtingen van onderwijs betreft, is het aantal leer- Met betrekking tot vorenstaande percentages dient er rekening mede gehouden te worden, dat elk jaar van een deel der geslaagden doordat niet onafgebroken dezelfde soort onderwijs werd genoten (en, in vroeger jaren, door ontbreken of onvolledigheid der gegevens) het aantal leerjaren niet kon worden vastgesteld. In het algemeen blijkt het aantal meisjes, dat het einddiploma in den minimum-leertijd behaalde, naar verhouding grooter te zijn dan dat der jongens; bovendien zijn de verhoudingscijfers van de leerlingen, wier leertijd 2 of meer jaren langer duurde dan de minimum-leertijd, voor de meisjes het gunstigst. Kan ten aanzien van het verloop der percentages voor de leerlingen, die het einddiploma in den minimum-leertijd behaal den, vastgesteld worden, dat de verhoudingscijfers gemiddeld voor 1931/’32 t./m. 1935f36, slechts met één uitzondering bij de meisjes, lager zijn dan gemiddeld over 1926/’27 t./m. 1930/*31, in de volgende jaren valt te dien opzichte geen verbetering waar te nemen. Gedurende de laatste jaren was van een behoudens in 1940 toenemend aantal geslaagden de duur van den leertijd niet vast te stellen, doordat niet onafgebroken dezelfde soort onder wijs genoten werd. Dit blijkt uit het volgende overzicht. VERSLAG VOORTGEZET ONDERWIJS. I) Tusschen haakjes het aantal leerlingen afkomstig van het u.l.o. Jaar. 1933 1934 1935 1936 1937 1938 1939 1940 (54) (69) (62) (59) (65) (97) Geslaagd voor het eindexamen (alle richtingen van onderwijs te zamen). 728 756 782 800 874 914 1 019 1 017 In pCt. 10,2 14,2 14,2 14,5 19,5 18,8 19,2 16,6 Duur van den leertijd niet vast te stellen. Absoluut. 1) 74 107 111 116 170 172 196 (113) 169 (86)

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1940 | | pagina 843