43
34
Terwijl het aantal geslaagden in de jaren 1933/1940 met bijna
40 pCt. is toegenomen, steeg het aantal, waarvan de duur van
den leertijd niet was vast te stellen, in veel sterker mate; het
deel, dat deze leerlingen vormden van het totaal aantal geslaag
den, was zeer belangrijk, vooral in de jaren 1937 t./m. 1939.
Uit het overzicht blijkt voorts, dat een groot deel der
leerlingen, die aanvankelijk ander, niet gelijkwaardig onderwijs
hadden genoten, afkomstig was van het u.l.o.; in dit verband
moeten eveneens vermeld worden leerlingen van Indische onder
wijsinrichtingen.
Wat de richtingen van onderwijs betreft, is het aantal leer-
Met betrekking tot vorenstaande percentages dient er
rekening mede gehouden te worden, dat elk jaar van een deel
der geslaagden doordat niet onafgebroken dezelfde soort
onderwijs werd genoten (en, in vroeger jaren, door ontbreken of
onvolledigheid der gegevens) het aantal leerjaren niet kon
worden vastgesteld.
In het algemeen blijkt het aantal meisjes, dat het einddiploma
in den minimum-leertijd behaalde, naar verhouding grooter te
zijn dan dat der jongens; bovendien zijn de verhoudingscijfers
van de leerlingen, wier leertijd 2 of meer jaren langer duurde
dan de minimum-leertijd, voor de meisjes het gunstigst.
Kan ten aanzien van het verloop der percentages voor de
leerlingen, die het einddiploma in den minimum-leertijd behaal
den, vastgesteld worden, dat de verhoudingscijfers gemiddeld
voor 1931/’32 t./m. 1935f36, slechts met één uitzondering bij de
meisjes, lager zijn dan gemiddeld over 1926/’27 t./m. 1930/*31, in
de volgende jaren valt te dien opzichte geen verbetering waar
te nemen.
Gedurende de laatste jaren was van een behoudens in 1940
toenemend aantal geslaagden de duur van den leertijd niet
vast te stellen, doordat niet onafgebroken dezelfde soort onder
wijs genoten werd. Dit blijkt uit het volgende overzicht.
VERSLAG VOORTGEZET ONDERWIJS.
I) Tusschen haakjes het aantal leerlingen afkomstig van het u.l.o.
Jaar.
1933
1934
1935
1936
1937
1938
1939
1940
(54)
(69)
(62)
(59)
(65)
(97)
Geslaagd voor het eindexamen
(alle richtingen van onderwijs te zamen).
728
756
782
800
874
914
1 019
1 017
In pCt.
10,2
14,2
14,2
14,5
19,5
18,8
19,2
16,6
Duur van den leertijd
niet vast te stellen.
Absoluut. 1)
74
107
111
116
170
172
196 (113)
169 (86)