43
35
Aantal geslaag
den van de
handelsavond-
scholen.
2)
2)
2)
2)
2)
2)
2)
2)
2)
2)
2)
2)
2)
2)
2)
2)
2)
2)
2)
2)
2)
2)
2)
2)
2)
2)
2)
2)
2)
2)
2)
De verhoudingscijfers voor de h.b.s.-en zijn dus steeds belang
rijk hooger en die voor de gymnasia aanmerkelijk lager dan
die voor alle richtingen te zamen.
lingen, te wier aanzien de duur van den leertijd niet was vast
te stellen, in het bijzonder bij het h.b.s.-onderwijs groot en vooral
gedurende de jaren 1937/’39 sterk toe genomen. Ter illustratie
daarvan volgen hier de cijfers voor de verschillende richtingen
van onderwijs in 1933 en 1937 t./m. 1940.
2)
2)
VERSLAG VOORTGEZET ONDERWIJS.
K VII.)
Mannen.
Vrouwen.
1936/’37.
1937/’38. 1938/’S9.
1939/’4O.
1936/’37. 1937/’38. 1938/’39.
1989/’4O.
85,7
88,3
zamen
1933
1937
1938
1939
1940
Aantal cursisten der handeisavondscholen, dat aan het einde van het
schooljaar slaagde, in pCt. van het aantal, dat examen deed.
64,9
75,8
87,7
85,8
Abs.
74
170
172
196
169
92,8
84,2
89,1
85,4
83,1
80,3
Gem.
1926/’27
t/m.
1930/’31.
In pCt.
12,6
23,2
21,8
24,2
20,2
60,8
74,1
In pCt.
4,8
9,5
11,5
7,2
5,9
Gem.
1931/’32
t/m.
1935/’36.
91,9
68,8
86,7
91,7
79,4
90,4
82,3
78,8
84,5
76,6
66,7
78,8
76,5
72,2
Abs.
4
15
10
10
18
75,7
75, -
75,9
76, -
79,9
Gem.
1926/*27
t./m.
1930/’31.
92,8
75,9 3)
83,2
75,9
77,8
92,8
84,1
83,6 4)
84,7
92,9
65,-
88,-
85,1
87,2
94,4
92,9
71,8
87,6
94,4 4)
77,8
81,9
91,9
85,7
90,-
97,9
96,7
91,7
75,9
91,3
90,5
70,4
79,2
77,5
78,9
92,2
73,5
82,-
83,7
79,6
85,5
92,2
90,9
95,5
94,4
87,2
2)
91,8
73,7
81,2
91,9
78,9
81,8
100,-
91,2
75,7
82,9
93,3
81,-
79,5
84,5
2)
96.8
74,2
81,4
74,2
83,7
90,9
61,4
67,1
70,4
85,1
68,-
75,8
88,4
84,-
87,5
80,6
87,8
92,7
100,-
87,4
100,-
77,1
76,9
80,-
100,-
75,-
71,2
79,7
90,2
90,4
83,7
82,-
83,8
93,1
87,1
71,4 4)
86,2
88,-
85,-
Handels(dag)school
(■scholen).
In pCt.
5,7
19,-
13,9
10,7
18,2
Alle richtingen
te zamen.
In pCt.
10,2
19,5
18,8
19,2
16,6
94,1
95,- 3) 89,-
78,5
80,6
85,6
Gymnasia.
Abs
8
20
24
16
14
86,5
100,-
94,1
81,3
89,7
81,1
84,4
87,1 86,9
Gem.
1931/’32 I
t./n>.
1935/’36.[
83,5
^middelde van 4 jaren.
n 2
’lundsche taal enz.
taal enz.
tbs taal enz.
sehe taal enz.
^wetenschappen
ïkskunde
inrichting
irafie en machine-
ijven
Aken te
tandsche taal enz.
pe taal enz.
pw taal enz.
Isehe taal enz.
Hswetenschappen
ffakunde
Sinrichting
•grafie
Wkken te zamen.
1) Niet berekend wegens te kleine aantallen of geen candidaten.
Gemiddelde van 3 jaren.
84,8
90,8 75,1
87,9
81,6
83,6
2)
H.b.s.
Abs.
62
135
138
170
137
Gemeentelijke scholen.
84,3
57,1
96,6
88,9
84,1
100,-
92,4
90,2
88,6
82,1
100,-
83,3
86,5
88,4
94,8
86,9
65,7
85,4
Bijzondere scholen.
80,3 I
83,3
67,9
73,3
81,2