VERSLAG van het Gemeentelijk Bureau Werkverschaffing en Personeels reserve van ’s-Gravenhage over het jaar 1941. 1 De kosten van het bureau sön in bölage II van dli verslag opgenomen Hierin werden de afdeelingen Loonadministratie, Kas en Boekhouding ondergebracht. 1. Instelling van het Bureau. De werkzaamheden van het Bureau werden vóór 1 Mei 1941 verricht door een tweetal afdeelingen Ier Gemeentelijke Arbeidsbeurs. In verband met den overgang van de arbeidsbe middeling naar het Rijk heeft de Gemeenteraad op voorstel van Burgemeester en Wethouders in zijn vergadering van 28 April 1941 (Bijlage no. 151) er zijn goedkeuring aan gehecht, dat de afdeelingen „Personeelsreserve” en „Werkverschaffing” van de Arbeidsbeurs met ingang van 1 Mei 1941 als zelf standig Gemeentelijk orgaan zouden blijven voort bestaan onder den na am van Gemeentelijk Bureau Werkverschaffing en Perso neelsreserve. Als leider werd aangewezen de heer R. P. Baas, voordien hoofdcommies, tevens plaatsvervangend directeur van de Gemeentelijke Arbeidsbeurs. 3. Werkzaamheden van het bureau. a. Werkverschaffing. De onderafdeeling Uitzending is belast met het ontvangen of oproepen van de, hetzij door het Gewestelijk Arbeidsbureau te ’s-Gravenhage, hetzij door den Gemeentelijken Dienst voor Maatschap pelijk Hulpbetoon aangewezen arbeiders, teneinde hen in te lichten omtrent de voorwaarden van te werkstelling en hen vóór de uitzending naar de onderscheidene werkobjecten te voorzien van de vereischte bescheiden. De behandeling van moge- Hjke klachten der arbeiders behoort tevens tot haar taak. Voorts wordt door deze afdeeling de aangifte van ziekte- en ongevallen verzorgd en wordt door haar een uitgebreid kaartsysteem bijgehouden, waarop alle mutaties betreffende plaatsing, over plaatsing, tusschentijdschen terugkeer enz. worden vermeld. De onderafdeeling Loonadministratie is belast met het bewerken der loonlijsten, zoo, dat deze geheel gereed zijn voor de boekhouding, het gereedmaken van de loonzakjes en -briefjes, het inhouden van loon voor velerlei doeleinden (o. a. voor door den Gemeentelijken Dienst voor Maat schappelijk Hulpbetoon verstrekte voorschotten voor kleeding en schoeisel enz., voor schoppen en ander gereedschap) en de administratie der route kaarten en der ziekenfondscoupons. Door de onderafdeeling Boekhouding wordt de boekhouding der werkverschaffing bijgehouden benevens die van den huishoudelijken dienst. Tevens worden door deze afdeeling de declaraties voor het Rijk gereedgemaakt. De onderafdeeling K a s is belast met bet kas beheer der werkverschaffing alsmede met de beta lingen, die voor den internen dienst vereischt zijn. De onderafdeeling Administratie is belast met de personeelsadministratie met inbegrip van de uitbetaling der wedden, de correspondentie, de registratie van ingekomen en verzonden brieven, de expeditie, het archief, en het bijhouden van de statistische gegevens, x) 2. Inrichting van het Bureau. a. Afdeelingen. Het bureau bestaat uit de afdeelingen Werkver- sehaffing en Personeelsreserve; eerstgenoemde afdeeling is verdeeld in de onderafdeelingen: Ad ministratie, Boekhouding, Kas, Loonadministratie en Uitzending. Door de afdeeling Personeelsreserve wordt naast 'le zaken betreffende reservisten en wachtgelders tevens voor een deel de personeelsvoorziening der Gemeente behartigd. b. Personeel. Het personeel bestond op 1 Mei 1941 uit 9 ambte naren in vasten en 17 ambtenaren in tjjdelljken (iienst, 3 crisis-ambtenaren, waarvan 1 gedeta cheerd, 2 jongmaatjes-ambtenaar, benevens wachtgelder in den rang van bureau-chef A. De voortdurende uitbreiding der werkzaamheden 'ad tot gevolg, dat deze cijfers op 31 December 941 waren: 9 ambtenaren in vasten, 14 in tjjde- l'lKen dienst, waaronder 4 voor zeer tijdelijke, af kopende werkzaamheden, 26 crisis-ambtenaren, 7 Joogmaatjes-ambtenaar, 1 wachtgelder, benevens ?en loop- en kantoorknecht op arbeidsovereen- konist. b. Personeelsreserve en wachtgelders. Deze afdeeling voert de administratie der Perso neelsreserve en is tevens belast met de uitvoering der wachtgeldregelingen. Bij deze afdeeling is ook ondergebracht de personeelsvoorziening der Ge meente. Ten behoeve hiervan wordt een kaart systeem bijgehouden aan de hand waarvan, op grond van de gegeven voorschriften, aangewezen personen in Gemeentedienst worden geplaatst, herplaatst of overgeplaatst, c- Gebouw. (.Tot 1 Mei 1941 was de afdeeling Werkvorschaf i'llg„Van de Gemeentelijke Arbeidsbeurs gehuisvest 2 lokalen van het „Volksgobouw", Prinse- Kracht 73. werd <i<! "‘helling van het zelfstandige bureau, U i'1”8 een kamer op de eerste verdieping van (ie gebouw in gebruik genomen. kaïn d8n l°op van het jaar bleek, dat in deze lo- n i*een gelegenheid bestond de steeds toe- in. j01" 6 werkz8amheden vlot te doen verloopon; V' 1 November 1941 werden daarom nog drie 8h* op de eerste verdieping in hnur genomen.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1941 | | pagina 178