2 Personeel. Gebouw. Administratie. Vermeld dient nog te worden, dat een aanzienlijk aantal studenten in de pharmacie hun stageplicht bij den Dienst ver vulden. Op 31 December 1941 waren behalve de Directeur en de Adjunct-direeteur aan den Dienst verbonden: 1 bureauchef B, 1 adjunct-commies, 1 eerstaanwezend-assistent, 1 magazijn meester B, 1 laboratorium-assistent, 17 apothekers-assistenten, 1 crisisambtenaar ten behoeve van de bescherming der burger bevolking tegen aanvallen met strijdgassen, 1 ambtenaar ten behoeve van de ordening van het archief, 1 typiste en voorts 7 bedienden, 1 magazijnknecht, 1 helper, 2 werklieden, 4 jong- maatjes-werkman en 2 werkvrouwen. Bovendien was op dien datum ten behoeve van de administratie 1 crisisambtenaar ter Gemeentesecretarie bij den Dienst gedetacheerd. In den loop van het verslagjaar werden de voor onderhoud van gebouw en meubelen noodige werkzaamheden verricht Ten einde de hooge temperatuur in het gebouw, waarvan reeds in het vorige jaarverslag melding werd gemaakt, te verlagen, werden in den onder het gebouw gelegen verwarmingskelder omvangrijke isolatiewerken uitgevoerd. De resultaten hiervan zijn weliswaar merkbaar, doch nog steeds onvoldoende. Gebrek aan materiaal is oorzaak, dat een afdoende oplossing thans niet mogelijk is. Voorts werden twee magazijnruimten van een af zonderlijke koelinstallatie voorzien, ten einde den ongunstigen invloed van warmte op daarvoor gevoelige geneesmiddelen tegen te gaan. Behoudens de behoefte, die zich in den loop van het verslagjaar in steeds toenemende mate deed gevoelen, aan een ruimere huisvesting voor den adjunct-directeur en voor de afdeelingen administratie en sterilisatie, bleek het gebouw zeer goed aan zijn doel te beantwoorden. Door samenvoeging van de voorraadadministratie en de inkoopboekhouding in het opnieuw samengestelde kardexkaart- systeem werden een belangrijke vereenvoudiging en verbetering tevens verkregen. Van de wijziging in het kardexkaartsysteem werd gebruik gemaakt om de nomenclatuur der geneesmiddelen op ingrijpende wijze te ordenen. Bij de benaming werd uitge gaan van den door de 5e Uitgave der Nederlandsche Pharma- copee en door den Codex Medicamentorum Neerlandicus gegeven wetenschappelijken naam. Voor de vele niet in deze voor- schriftenboeken opgenomen geneesmiddelen werd volgens het systeem der Nederlandsche nomenclatuur, zoo mogelijk in over eenstemming met de namen der buitenlandsehe pharmacopoeae, een wetenschappelijke naam vastgesteld. Op deze wijze kunnen gelijksoortige geneesmiddelen, die onder verschillenden naam in den handel voorkomen, te zamen worden geadministreerd. In aansluiting met deze ordening werd een synoniemenklapper ingericht. De administratie werd in den loop van het verslagjaar zoo danig uitgebouwd, dat zij thans een beter inzicht geeft in de werkzaamheden van den Dienst. Ten gevolge van deze uit- VERSLAG GEMEENTEAPOTHEEK.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1941 | | pagina 468