I
I
1
I
fi
1
M
i1
i!
F
3t
ijl
7
s
s
I <8
8
1 I 6
VERSLAG VOORTGEZET ONDERWIJS.
11
21
26
16 Sept.
15
20
80
0,5
3,-
s
9,6
- I
S
0,2
8,-
2,4
00
r- co
©3 rf
1O CO lO
7,-
I
o 1 o
S
03
co
co
s
s
>4
3
CD
og** -
O Tt
O O O O
o o o o
T“< H
55
o o o o
o o o
W t r-l
►4
1940.
1941.
klassen i
In 1935 t/i
Met vermelde afneming van het aantal klassen
met meer dan 20 leerlingen gaat gepaard een be
langrijke toeneming van het aantal klassen met
16 t/m. 20 leerlingen: het percentage dezer klas
sen daalde van 1930 af vrijwel onafgebroken van
34,- tot 17,9 in 1940, om in 1941 te stijgen tot 27,6.
Er heeft dus in 1941 een verschuiving naar de
middelgroote klassen plaats gehad.
Openbare
gymnasia.
Openbare
h.b.s.
Openbare
handels-
school.
Bijzondere
gymnasia.
Bijzondere
h.b.s.
1930/’34
1935/’39
1940
1941
1930/’34
1935/’39
1940
1941
1930/’34
1935/’39
1940
1941
1930/’34
1935/’39
1940
1941
1930/’34
1935/’39
1940
1941
2,5
0,8
2,6
0,5
2,7
4,-
1,5
3,3
12,8
50,-
68.6
70,9
30,4
9
r- *"2
w o7 o
Alle
richtingen
te zamen.
36,-
43,9
69,6
56,2
72,1
38,6
60,-
78,8
68,5
93,-
Cl.
CC
bD
ce
fi
o
CO_ O3~
o o o o'
«I®
Gi v-t wi -r-
zd in ©T ©T
03 O
O co
00 00
03 co^
co t-*' o' wT
CO U5
O co
co IO
co co
CO
O
o °0- ^7
co ccT c© - «r
us co co
CO 00
co TH-
CO rt< co co
s
•5
43
o
CO co
ui oo
03 03
27,3
52.-
89,3
68,3
76,2
»o •et -7
■e- -r -t
4,3
1.3
0,7
0,6
1,2
Alle by
bijzondere
inrichtingen.
Aantal klassen in pCt. van
het totaal met
16
25
leerlingen.
5,5116,6 41,4'34,5
3,1 17,6 4O,7|35,3
15,2 54,5 27,3
I
6,1
1.- 12,9
6,8
Gem.
1930/’34. 1985/’S9
7,7 12,8 20,5 46,2)12,8
3,1
2,4
1,9
CD
no
bfi
cö
O
bD
6.7 15,8 30,5 30,3
9,1 12,2 16,5 32,7
9.6 26,9 32,7
7.7 11,5 30,8 23,1
7.9 19,9 58,8
3.7 16,8 50,-
59,8
25,- 55,7
7,5 11,1 22,7 29,3
9,5 15,1 21,3
6.9 10,9 17,8
5.8 16,5 23,3
1.8 26,1 62,1
40,7
23,8 61,9
13,1 52,2 26,1
4.7 10,4 24,6 44.1
4,-l 8,3118,4 36,11
v-8 03
O O
'o' r-f
O O
Aantal klassen in pCt. van
het totaal met meer dan
20 leerlingen.
Gem.
I *-
Z
o
.Q
CD
él
CD~ 03^ l©
o i-T o"
■gg.’SEE'sSl*
Ui O
co 7*
T5 CO CO
T5 6 r
8 tl e©
o' o'^'
CO CO rf
O O O o
I
lm. 1939 telden onclersch. 14,16,
t~ meer dan 30 leerlingen.
In 1940 telden 12 klassen meer dan 30
hogen.
telden 11 klassen meer dan 30
c^o^
o o” I
t./m.jt./m. t./m. t./m. t./m. t./m.
5 I 10
13,6
27,3
19,3
26,9
10,8
28,8
29,5
12,9
26,9
47,2
50,5
47,6
10,-
52,3
14,3
4,3
14,9
-, 32,5’)
5,9 6,3 17,9 38,9, 30,4 3)
5,6( 8,2:27,6 34,-; 23,4 4)
1930/-34
1935/’39
1940
1941
v. 'I I” 11®! en 1934 telden onderseh. 2 en 9
«lassen meer dan 30 leerlingen.
In 1935 t./m.- c - - - - -
8’ j.6? ll_kla8sen
leerlinp'
teerlingt
oor de verschillende richtingen van onderwijs
18 de volgende samenvatting gemaakt van het
aantal klassen met meer dan 20 leerlingen, waar-
n, evenals voor alle richtingen te zamen, voor
koi J*ren l®35/'39 een toeneming tot uitdrukking
'•penbare gymnasia.
bijzondere
Openbare h.b.s"
"■jzondere B
Openbare handelssch.
In 1940 evenwel zijn, behalve voor de openbare
h.b.s.-en, de percentages gedaald. Deze daling zet
zich in 1941 (thans met uitzondering van de bij
zondere h.b.s.-en), in de sterkste mate bij het open
baar onderwijs voort. Het percentage voor de
openbare gymnasia (12,8) wijkt niet alleen sterk
af van dat voor alle richtingen te zamen (57,4),
maar ook van de percentages voor elk der andere
richtingen.
Herkomst der leerlingen van de eerste klassen.
Ten aanzien van de herkomst der leerlingen van
de eerste klassen bij alle richtingen te zamen,
voor wie een der cursussen 1940/’41 of 1941/’42 de
eerste was bij het voortgezet onderwijs, volgt hier
na een overzicht. Toegevoegd zijn over een aan
tal jaren de percentages, welke de betrokkenen
vormen van het totaal aantal nieuw-gekomenen
van hetzelfde geslacht in de le klassen.
c
C o
o
cr?
■35