I I
le klasse
r
8
4)
4)
4)
4)
4)
4)
VERSLAG VOORTGBZET ONDERWIJS.
J.
12,1 10,7| 19,2
1941
Gem
8,9
zamen.
van den cursus.
Te
Gem.
12,4 17,-
heeft. Ten
Aantal
Tijd
stip. I)
5,6 19,7 12,4] 17,-| 14,5 16,3 -
4e klasse
de
voor
1926/'30
1931/35
1936/40
1941/42
Openb.
gynin.
Bllz.
gymn.
22,2
20,1
26,5
23,5
Openb.
h.b.s.
Bijz.
h.b.s
1931/35
1936/40
1941
23.4 18,4 21,3’)
16.5 19,2 21,-
20,4 15,9 15,3
11,7 19,6 15,1
13,3
13,6
Openbare
h.b.s.
1
1
8,8
6,6
4,-
2,1
6,1
4,4
3,9
7,9
2,9
1,9
2,6
5,2
8.9
8,8
10,8
14,2
Gem.
1926/30
1981 /’SB
1986/40
1941
Gem.
1926/30
1931/’85
1936/'40
1941
Gem.
1926/'30
1931/35
1936/’4O
1941
4,8*)
8,3
Gem.
1926/’3O
193V3B
1936/40
1941
Gem.
1926/’3O
lOSl/'Sb
1986/40
1941
7,4s)
4,7
7,6
6,8
1926/’S0 11,2 10,- 12,9s): 14,8’) 12,-! 5,4' 8,3'10,-
12,9] 10,1113,1 (11,1
6,2 10,-114,8, 9,8
6e klasse
B(jz.
h.b.s, J)
8,-
7,7
H,-
8,9:13,6 16,7s) 12,5’)!15,8,12,5115,6 13,1 6,6: 7,1
A i - - aa.aa*^M I W A I 4 Z\ 1510
io(8 17^6]15,’-|18’7jl6’8| 9,1( 6,2
(10,9 12,817,9(18,1(10,5| 7,8[11,1
13,9
13,7
16,7
21,3
21’- 15’,5 163 11,2119,4 12,9
11,6 17,7 13,9 16,3 11,9:17,510>*
Aantal leerlingen Toor de tweeds of derde maal
in de klasse in pCt. van het totaal.
Openbare
handels-
school.
J. I M.
Het aantal leerlingen, gekomen uit de 6e klasse
der scholen voor gewoon lager onderwijs, is blij
kens de gemiddelde percentages over de jaren
1930/34 en 1935/39 duidelijk af- en dat van de leer
lingen afkomstig uit de 7de klasse sterk toegeno
men; in tegenstelling daarmede valt op, dat in
1941/42, evenals in 1940/41, de percentages voor
de 6e klasse zijn toegenomen en hooger zijn dan in
de voorafgaande jaren, waartegenover die voor
de 7e klasse zijn afgenomen.
De percentages der leerlingen afkomstig van
het uitgebreid lager onderwijs vertoonen weinig
verandering en blijven laag.
Kennis van het Fransch In de eerste klasse. Het
deel der leerlingen, voor wie de cursus de eerste
bjj het gymnasiaal of het middelbaar onderwijs
was, dat kennis van het Fransch had, nam, gere
kend over de 5-jarige perioden 1930/34 en 1935/39,
eenigermate toe: voor de jongens zijn de percen
tages onderscheidenlijk 93,8 en 96,5 en voor de
meisjes 94,9 en 96,9. In beide gevallen zijn de
verhoudingscijfers van de meisjes dus iets gunsti
ger; de verschillen waren echter kleiner gewor
den. Het percentage van 1941/42 komt zoowel voor
de jongens (97,6) als voor de meisjes (97,-) iets
boven deze laatste gemiddelden uit.
Leerlingen uit andere gemeenten. Ten opzichte
van het voorafgaande jaar geeft het aantal leer
lingen, afkomstig uit andere gemeenten, in 1941/42
een toeneming te zien: bij den aanvang van den
cursus bedroeg dit aantal 1023 (1940/41: 907), het
welk het hoogste is sinds den aanvang van deze
statistiek waargenomen. Hetzelfde geldt zoowel
voor de openbare als voor de bijzondere inrich
tingen: bij de openbare vermeerderde het aantal
van 204 in 1940/41 tot 265 in 1941/42 en bij de
bijzondere van 703 tot 758, terwijl het percentage
onderscheidenlijk steeg van 5,4 tot 7,2 en van 21,-
tot 21,7. Bjj beide soorten van onderwijs wordt
deze stijging veroorzaakt door de toeneming van
het aantal leerlingen uit andere gemeenten bij de
h.b.s.-en; bij de openbare vermeerderde het aantal
van 186 tot 237, bij de bijzondere van 529 tot 608.
Wat de richtingen verder afzonderlijk betreft,
volgen de percentages hieronder; die der bijzon
dere inrichtingen zijn steeds belangrijk hooger
dan die der overeenkomstige openbare. Voort
durend het hoogst is het percentage voor de bij
zondere gymnasia: meer dan 17-> dezer schoolbevol
king komt van buiten de Gemeente (voor het eerst
wordt dit aantal ook bereikt door de bijzondere
h.b.s.-en) en gemiddeld over de jaren 1936 t./m.
1940 zelfs meer dan 1lt.
153|10,5llM|ll,4
het schooljaar 1930/31 vollediger materiaal ter be
schikking is gekomen. In voorafgaande jaren had
een aantal scholen de vraag, of leerlingen gedou
bleerd hadden, beantwoord voor den duur van
het verblijf op de desbetreffende school, dus zon
der rekening te houden met jaren, doorgebracht
aan andere gelijkwaardige inrichtingen van on
derwijs.
O^nbarn, Blondere
nasia. I kymnasia.
J. I M. I J.
M.|
25,- 17,7'15,7*)
18,3 17,2 19,9
19,1 16,5|14,2! 9,2]19,5|13,5
21,75) 21,7 1 6,9 1 6,7 9,7 2 2,6(14,7
19,8 15,7 15,8 10,-(21,3(16,1
19,7 13,6 17,4 10,4|21,7[16,1
3e klasse
!25,6*19,6'15,6'11,5 15,3 14.4
16,8I)|25,6 17,8 16,411,3(21,9 13,9
V H,2
8,7 |21,2|13,9 15(8| 7,619,3(11,1
2e klasse
J. M.
12,9(18,1 8,83)12,7‘) 14,2 10,9 12,2 8,8 15,2 12,9
14,7 15,9 17,1 13,6 19,-16,8 15,4(12,4 19,-16/
9,7(11,9 14,3 12,7 (17,3 16,115,7(13,9 15,7 7,5
15,9 18,6 12,3 5,6 19,7 12,4(17,-|14,5 16,3 -
Aantal leerlingen uit andere gemeenten in pCt. van
het totaal aantal, naar den toestand by den aanvang
Openb.
handels-
school. zamen
leerlingen, dat gedoubleerd
aanzien van de gegevens betreffende de leerlin
gen, die voor de tweede of derde maal de klasse
volgden, valt op te merken, dat met ingang van
Gem.
1926/30
193i;’S5
1936/40 16,3 19,6(19,5 18,4 (20,3112,7 17,8 10,6 23,1(11,2
mu totinTino c n 01 olia o u fi i ioqIii 1
7,6
4,7
5,2 11,5
13.1 17,6
Alle klassen te-
15,7 15,2 15,-B 13,3*)|18,4 13,4'13,6'10,7 15,1 1«,‘
14.2 13,8 16,2 -----
14,1 13,8 15,4
13,8
1) Tot en met 1929 15 September; van
r, t*~ --
l) Gemiddelde 1928/30.
0 Niet berekend wegens te kleine aantallen.
5) Gemiddelde over 4 jaar.
Gerekend voor alle klassen te zamen en naar
gemiddelden over 5 jaar zijn de percentages
elke richting voor de meisjes voortdurend las
13,3
104 lö’,6 13(8 16(6 10,1:15.2 9'3
xvv eu .u„ 1 1930 af 31 December
Van één inrichting alleen opgaven van 1931 af.
8,9(13,6 16,7s) 12,5’)|15,8(12,5115,6 13,1 6,6 7,1
13,8 11,7 15,3 14,2 21,8 15,-|18,5 13,6’10,2|”8,4
14,1|16,5|16,2
10,913,9(15,- |10,9 12,8 17,9)18,1(10,51
5e klasse
10,2 11,5 12,2 12,4
12,6 14,-13,5 11,7
10,- 17,9 12,1 18,7