9
6,11 8,9
VERSLAG VOORTGEZET ONDERWIJS.
Tijdstip.
Tot.
Vr.
20,- 19,-
15,-
1931/1935 19,8(18,9
15,5 17,1
7,3
Aantal bevorderden en voor
het eindexamen geslaagden.
1931f32
2-
9,6
Nederl. taal
en handels-
corresp.
Fransche taal
enz.
Duitsche taal
enz.
Handelsweten-
schappen.
Aardrijks
kunde.
Staats
inrichting.
Stenografie en
tnachine-
schrijven.
In overeenstemming met hetgeen is waargeno
men ten aanzien van het aantal leerlingen, dat
gedoubleerd heeft (zie de tabel op bladz. 8), blijkt,
behoudens uitzonderingen, dat le. de percentages
voor de meisjes hooger zün dan die voor de jon
gens, behalve bjj de openbare gymnasia, waar de
verschillen echter zeer gering zijn; 2e. de percen
tages der bevorderden in de lagere klassen bene
den het algemeen gemiddelde blijven; 3e. de per
centages der voor het eindexamen geslaagden
gunstiger zijn dan het algemeen gemiddelde.
Engelsche taal
enz.
1,7
0,4
3,1
1,4
8,7
4,9
8,8
7,-
6,3
5,3
9,2
1,4
0,3
7,2
7,7
10,-
7,9
1,6
0,3
3,4
1,2
Bijzondere
scholen.
M.
Aantal cursisten der handels-
avondscholen (alle leerjaren te
zamen) in pCt. van het totaal
aantal cursisten van alle vakken
te zamen.
Gemeentelijke
scholen.
Tot.
6,6 5,-
7,5
8,6
7,8
2,1
1936/1940 15,8(17,1
1941
1926/1930 31,3^27,1
1931/1935 30,9/27,7
17,5
19,5 21,4 18,7 20,3
-20,8
20,8
8,7
6,2
4,1
4,1
9,3
13,-
14,7
14,6
21,1
20,8
21,5
20,1
31,4
30,4
28,9
32,5
3,2
1.3
8,2
9,1
9,3
3,1
3,61 3,2
4.2 3,6
3.7 3,5
9.2 12,7
7.7 9,5
7,1 8,5
1941
1926/1930
1931/1935
1936/1940
1941
1926/1930
1931/1935
1936/1940
1941
1926/1930 15,8117,5
1931/1935 15,6(16,9
7,8
5,8
7,-
6,8
8,2
8,9(10,5
8,4 9,7
9,1 10,2
dan die der jongens. Bü de openbare gymnasia
zijn de verschillen het geringst, in overeenstem
ming waarmede ook bij deze soort scholen, gere-
I kend over de gemiddelden voor de onderscheidene
klassen, het aantal gevallen, waarin het percen
tage voor de meisjes hooger is dan dat voor de
jongens, het veelvuldigst is.
Verder kan worden vastgesteld, dat de percen
tages voor de leerlingen der openbare h.b.s.-en
in het algemeen, behoudens in 1941, het hoogst
waren.
Wat de verschillende klassen betreft, blijkt het
aantal leerlingen, dat in de le en 2e klasse dou
bleerde, in het algemeen naar verhouding het
grootst: behoudens enkele uitzonderingen zün de
percentages hooger dan die voor alle klassen te
zamen. De percentages der eindklassen daaren-
I tegen liggen steeds beneden die voor alle klassen
te zamen.
Ten aanzien van de cijfers over 1941 voor alle
klassen te zamen kan worden opgemerkt, dat ze
over het algemeen wat ongunstiger zjjn, dan die
van het voorafgaande jaar.
Aantal cursisten der handelsavondscholen. Voor
beide soorten van scholen is blükens neven
staand overzicht, gerekend over de gemiddelden,
handelswetenschappen (omvattend de onderdeelen
algemeene handelskennis, boekhouden en/of han-
tielsrekenen) het vak, dat zoowel wat de manne
lijke als de vrouwelüke leerlingen betreft, steeds
door het grootst aantal cursisten wordt gevolgd.
Het percentage der mannelüke cursisten treedt
daarbij het sterkst op den voorgrond.
Belangrijk is voorts het aantal cursisten voor
Nederlandsche en Engelsche taal en handelscor-
respondentie. Het aantal cursisten, dat deze drie
vakken te zamen volgde, bedraagt bü de open
bare scholen ongeveer 2/s van het totaal aantal;
bij de bijzondere is het percentage voortdurend
'vat grooter.
fen slotte valt nog ten aanzien van de gemid
delden op te merken, dat het percentage der
vrouwelüke cursisten voor de vreemde talen (uit
gezonderd voor Fransch bü de bijzondere scholen)
en voor stenografie en machineschrüven vrüwel
steeds grooter is dan dat der mannelüke, terwül
de overige vakken het percentage der manne-
U e cursisten in overwegende mate het grootst is.
M. Vr.
1926/1930 20,2 19,6
i9öi/i935 19,8(18,9
1936 1940 19,9(19,4
19,3 18,5
6,5
5,3
6,1
5,7
7,3
1936/1940 29,4|26,1
1941
1926/1930
1931/1935
1936/1940
1941
1926/1930
1931/1935
1936/1940
1941
1926/1930
1931/1935
1936/1940
1941
4.7 11,6
4.8 11,8
8,6 11,9
8,3
1) Machineschrüven alleen bjj twee der bijzondere scholen.
19.7 22,2 18,9
19,- 22,1 18,4
6.9
5,5
6,4
6,1
7.7
9,5 11,7 14,9
8,8 12,3 18,1
9,5 11,9 19,3
16,3 20,5 22,1
16.1 20,7 20,9
16,3 21,4 21,5
16,- 20,5 19,3
29.8 33,- 28,2
29,6 32,6 27,3
28.2 29,2 28,6
31,3(27,2 29,9 31,9 33,7
6, -
7,9
8,9
8,8
2,8
3,4
4,-
3,7
10,5
8,5
7,7
7, -
d achterstaande tabel kan worden vastgesteld,
t “e gemiddelde percentages over de jaren 1936f37
uit voor alle klassen te zamen (met één
zondering) en die voor elke klasse afzonderlük,
de ira enkele uitzonderingen, hooger zün dan
Lien, a vo°rafgaande gemiddelden over 5 jaar.
sembia 1 percenta&es voor alle klassen te zamen
1'61-'» d over de jarerl 1926/’27 t./m. 1930f31 en
rui 1935Z’36 uiteen van ongeveer 75 tot
h„c dle over d® laatste 5 jaar bewegen zich,
udens een uitzondering, boven 80.